|
|
Data wydania (JAP):
3 Październik, 2001r.
Data wydania (EUR):
2001r.
Nr. katalogu (JAP):
KMCA-120
Nr. katalogu (EUR): KOE-CDS-100
Kompozytor: Akira Yamaoka
Wydawca:
Konami
Ilość płyt CD: 1
Czas trwania:
73:00
Cena: ok. 100 zł
|
Recenzja
Kiedy Akira Yamaoka zajmował się
tworzeniem ścieżki dźwiękowej do Silent Hill zawsze myślał o tym aby jego muzyka
odwzorowywała złowieszczy klimat panujący w każdym pomieszczeniu gry, aby idealnie
odwzorowywała uczucia na jakie skazany został nasz bohater. Dzięki pomysłowości
kompozytora, odrobinie geniuszu i wysokiej tolerancji muzycznej pierwsza część Silent
Hill brzmiała zupełnie inaczej niż jakakolwiek powstała gra. W momencie gdy Yamaoka
zabrał się do pracy nad ścieżką do drugiej części zapewne napłynęła do niego
nagle inspiracja, znów tchnęło go coś do tego stopnia, że stworzył po raz kolejny
najlepszy soundtrack do gry survival-horror. Słuchając muzyki z drugiej części można
by odnieść wrażenie, że jest ona niejako bardziej skomercjalizowana i zupełnie
odbiega od części pierwszej. Takie odczucia są zupełnie normalne, bowiem soundtrack do
części drugiej jest dużo bardziej instrumentalny. W pierwszej części ciężko było
odróżnić jakikolwiek instrument, ponieważ muzyka jaka tam dominowała to mroczny
dark-ambient przepełniony industrialnymi dźwiękami, które powstawały od podstaw w
studiu Yamaoki bądź też modulowane były za pomocą odpowiednich efektów. Druga
część posiada natomiast znacznie bardziej czystą i łatwą do odróżnienia barwę
dźwiękową, a poszczegółne instrumenty odróżni nawet najbardziej niewprawione ucho.
Czy jest to pozytywne czy też nie? Myślę, że jak najbardziej tak, bowiem muzyka
powinna oddawać charakter gry, powinna być częścią jej "duszy" co właśnie
tutaj odczuć można nawet jeszcze bardziej niż w części pierwszej. Soundtrack od
początku do końca jest po prostu piękny. Inaczej nie mogą wyrazić tego moje słowa,
które idealnie pasują do konwencji tego dzieła - czyli prosto, ale pięknie. Trzeba
przyznać, że utwór Theme of Laura jak i wiele innych utworów gitarowych bardzo szybko
wpada w ucho, a potem ciężko jest o nim zapomnieć. Poza utworami gitarowymi bardzo
często przewijają się motywy grane na pianinie, często połączone z brzmieniem
kontrabasu (Magdalene, Laura Plays Piano, True). Wszystkie motywy skomponowane zostały w
taki sposób, że nie można odmówić im geniuszu. Pojawiają się też nie mniej
genialne utwory, które w pewnym sensie nawiązują do muzyki z części pierwszej. Są to
utwory bardzo melancholijne i tajemnicze (Ordinary Vanity, Fermata in Mistic Air, Prisonic
Fairytale itd...), które z pewnością zaklasyfikować można jako ambient. Ambient,
który posiada bardzo nietypowe brzmienia i zarazem dzięki nim potrafi wywołać w nas
poczucie zagrożenia, tajemniczości i odosobnienia. Niestety Akira Yamaoka tworząc tą
kompilację postawił raczej na dużą ilość odbiorców, przez co soundtrack nie zawiera
prawie w ogóle utworów mrocznych, które pojawiają się w grze poza wstawkami. Utwory
tego typu policzyć można na palcach (Ashes and Ghosts, Silent Heaven...) i są to
najczęściej zmiksowane ze sobą podkłady pochodzące z różnych lokacji w grze. Tutaj
od razu zauważyć można jak zmienił się klimat samej gry. Każdy mroczny utwór ma na
celu zbudować nastrój melancholijny i tajemniczy, ale zarazem budujący w nas niepokój.
Brak tutaj mocnych dźwięków, czy też bardzo zmodulowanych, głęboko przerażających
odgłosów. Mroczna muzyka jest tutaj czynnikiem, który ma cały czas utrzymywać
napięcie, atmosferę tajemniczości itd... Szczerze mówiąc cały soundtrack wypada w
moich oczach znacznie lepiej niż ten z części pierwszej. Przede wszystkim, dlatego że
całość jest dla mnie bardziej sugestywna, posiada bardzo piękne melodie i stwarza
zupełnie odmienny klimat niż typowy soundtrack z horroru.
Okładki
Wydanie Japońskie:
Wydanie Europejskie:
Jak można zdobyć ten soundtrack?
Najprostszym sposobem jest oczywiście zakup w sklepie, co z reguły wiąże się z dosyć
wysoką opłatą (ok. 100 zł), która jest moim zdaniem totalnym zdzierstwem. Płyta
zawierająca soundtrack z gry powinna kosztować tyle samo co inne płyty muzyczne, a
nawet mniej. Niestety w naszym pięknym kraju jest zupełnie na odwrót. Domyślam się,
że wiąże się to z opłatami podczas sprowadzania płyt z zagranicy, ale pomińmy ten
temat. Wracając do zakupu płyty to soundtrack bez problemu nabyć można w kilku
krajowych sklepach z akcesoriami dla konsol. Z tego co pamiętam płytę kupić można bez
problemu przez oficjalną stronę Ultimy (www.ultima.pl), poza tym można poszukać
jeszcze na zagranicznych aukcjach typu e-bay lub spróbować zamówić płytkę na
podanych niżej stronach:
http://www.gamemusic.com
http://www.soundtrackcentral.com
http://www.zechs-express.com/shsoundtrack.html
Jest jeszcze jedno, bardziej ekonomiczne rozwiązanie. Wystarczy posiadać stały dostęp
do internetu lub ew. skorzystać z kafejki internetowej bądź pomocy znajomego, oraz
zainstalowany w systemie program p2p typu "Kazaa" lub "eMule" (są to
programy umożliwiające wymianę danych pomiędzy internautami). Cały soundtrack (co do
jednego utworu) na bank znajdziecie za pomocą tych programów i będziecie mogli
oczywiście ściągnąć go bez najmniejszego problemu.
Lista utworów zawartych na soundtracku:
# |
Tytuł utworu |
Czas |
Opis |
1. |
Theme Of Laura |
3:24 |
Utwór odgrywany podczas intra |
2. |
White Noiz |
1:23 |
Muzyka ze scenki w toalecie (początek gry) |
3. |
Forest |
1:43 |
Spotkanie z Angelą na cmentarzu |
4. |
A World Of Maddnes |
1:47 |
Wędrówka do Silent Hill |
5. |
Ordinary Vanity |
1:39 |
James po raz pierwszy spotyka Eddiego |
6. |
Promise (Reprise) |
1:44 |
James spotyka Angele w apartamentach |
7. |
Ashes and Ghosts |
3:08 |
Zbiór mrocznch podkładów muzycznych z apartamentów |
8. |
Null Moon |
2:50 |
Spotkanie z Marią |
9. |
Heaven's Night |
2:04 |
Podkład muzyczny z Heaven's Night |
10. |
Alone in the town |
2:19 |
Podkład muzyczny z Pete Bowl'o Rama |
11. |
The Darkness that... |
1:15 |
Zbiór mrocznych podkładów muzycznych ze szpitala |
12. |
Angel Thanatos |
3:17 |
Utwór lecący przy jednym z zakończeń |
13. |
The Day of Night |
1:37 |
James spotyka Laurę w normalnym szpitalu |
14. |
Block Mind |
1:12 |
Mix różnych podkładów pochodzących z gry |
15. |
Magdalene |
1:52 |
Maria zostaje zabita przez Piramidogłowego |
16. |
Fermata in Mistic Air |
2:16 |
Muzyka z lokacji, w której James odnajduje swój grób |
17. |
Prisonic Fairytale |
1:54 |
Muzyka z mostka obserwacyjnego |
18. |
Love Psalm |
4:26 |
Muzyka z napisów końcowych w "Born From A Wish" |
19. |
Silent Heaven |
2:13 |
Mix różnych podkładów pochodzących z gry |
20. |
Noone Love You |
1:32 |
Rozmowa z Ernest'em |
21. |
The Reverse Will |
3:33 |
Utwór lecący przy jednym z zakończeń |
22. |
Laura Plays the Piano |
1:55 |
James spotyka Laurę w normalnym hotelu |
23. |
Terror in the Depths... |
4:31 |
Muzyka z zakończenia "Born From A Wish" |
24. |
True |
3:06 |
Muzyka, która leci po obejrzeniu kasety w pokoju 312 |
25. |
Betrayal |
2:30 |
Piramidogłowi uśmiercają Marie |
26. |
Black Fairy |
1:12 |
Muzyka z alternatywnego hotelu |
27. |
Theme Of Laura (Reprise) |
1:51 |
Ostatnie spotkanie Angeli z James'em |
28. |
Overdose Delusion |
4:31 |
Zakończenie Leave |
29. |
Pianissimo Epilogue |
1:37 |
Muzyka, która pojawia się podczas rankingu |
30. |
Promise |
4:39 |
Zakończenie Maria |
|