:: Menu ::  |Silent Hill|Silent Hill 2|Silent Hill 3|Silent Hill 4|SH: Origins|Silent Hill 5|SH: Shattered Memories|Inne|Underground|Autorzy|Download|Forum|Linki|
   > Historia
   > Postaci
   > Bronie
   > Przeciwnicy
   > Bossowie
   > Przedmioty
   > Lokacje
   > Notatki
   > Zakończenia

   > Screeny
   > Galeria
   > Recenzja
   > Solucja
   > Soundtrack
   > Odkrycia
   > Powiązania
   > Scenariusz
   > Teksty
   > Kody

   > Ranking


































































































 

    Silent Hill 2 - Soundtrack
   ------------------------------
 
Data wydania (JAP): 3 Październik, 2001r.
Data wydania (EUR): 2001r.
Nr. katalogu (JAP): KMCA-120
Nr. katalogu (EUR): KOE-CDS-100

Kompozytor:
Akira Yamaoka

Wydawca: Konami
Ilość płyt CD: 1
Czas trwania: 73:00
Cena: ok. 100



Recenzja

Kiedy Akira Yamaoka zajmował się tworzeniem ścieżki dźwiękowej do Silent Hill zawsze myślał o tym aby jego muzyka odwzorowywała złowieszczy klimat panujący w każdym pomieszczeniu gry, aby idealnie odwzorowywała uczucia na jakie skazany został nasz bohater. Dzięki pomysłowości kompozytora, odrobinie geniuszu i wysokiej tolerancji muzycznej pierwsza część Silent Hill brzmiała zupełnie inaczej niż jakakolwiek powstała gra. W momencie gdy Yamaoka zabrał się do pracy nad ścieżką do drugiej części zapewne napłynęła do niego nagle inspiracja, znów tchnęło go coś do tego stopnia, że stworzył po raz kolejny najlepszy soundtrack do gry survival-horror. Słuchając muzyki z drugiej części można by odnieść wrażenie, że jest ona niejako bardziej skomercjalizowana i zupełnie odbiega od części pierwszej. Takie odczucia są zupełnie normalne, bowiem soundtrack do części drugiej jest dużo bardziej instrumentalny. W pierwszej części ciężko było odróżnić jakikolwiek instrument, ponieważ muzyka jaka tam dominowała to mroczny dark-ambient przepełniony industrialnymi dźwiękami, które powstawały od podstaw w studiu Yamaoki bądź też modulowane były za pomocą odpowiednich efektów. Druga część posiada natomiast znacznie bardziej czystą i łatwą do odróżnienia barwę dźwiękową, a poszczegółne instrumenty odróżni nawet najbardziej niewprawione ucho. Czy jest to pozytywne czy też nie? Myślę, że jak najbardziej tak, bowiem muzyka powinna oddawać charakter gry, powinna być częścią jej "duszy" co właśnie tutaj odczuć można nawet jeszcze bardziej niż w części pierwszej. Soundtrack od początku do końca jest po prostu piękny. Inaczej nie mogą wyrazić tego moje słowa, które idealnie pasują do konwencji tego dzieła - czyli prosto, ale pięknie. Trzeba przyznać, że utwór Theme of Laura jak i wiele innych utworów gitarowych bardzo szybko wpada w ucho, a potem ciężko jest o nim zapomnieć. Poza utworami gitarowymi bardzo często przewijają się motywy grane na pianinie, często połączone z brzmieniem kontrabasu (Magdalene, Laura Plays Piano, True). Wszystkie motywy skomponowane zostały w taki sposób, że nie można odmówić im geniuszu. Pojawiają się też nie mniej genialne utwory, które w pewnym sensie nawiązują do muzyki z części pierwszej. Są to utwory bardzo melancholijne i tajemnicze (Ordinary Vanity, Fermata in Mistic Air, Prisonic Fairytale itd...), które z pewnością zaklasyfikować można jako ambient. Ambient, który posiada bardzo nietypowe brzmienia i zarazem dzięki nim potrafi wywołać w nas poczucie zagrożenia, tajemniczości i odosobnienia. Niestety Akira Yamaoka tworząc tą kompilację postawił raczej na dużą ilość odbiorców, przez co soundtrack nie zawiera prawie w ogóle utworów mrocznych, które pojawiają się w grze poza wstawkami. Utwory tego typu policzyć można na palcach (Ashes and Ghosts, Silent Heaven...) i są to najczęściej zmiksowane ze sobą podkłady pochodzące z różnych lokacji w grze. Tutaj od razu zauważyć można jak zmienił się klimat samej gry. Każdy mroczny utwór ma na celu zbudować nastrój melancholijny i tajemniczy, ale zarazem budujący w nas niepokój. Brak tutaj mocnych dźwięków, czy też bardzo zmodulowanych, głęboko przerażających odgłosów. Mroczna muzyka jest tutaj czynnikiem, który ma cały czas utrzymywać napięcie, atmosferę tajemniczości itd... Szczerze mówiąc cały soundtrack wypada w moich oczach znacznie lepiej niż ten z części pierwszej. Przede wszystkim, dlatego że całość jest dla mnie bardziej sugestywna, posiada bardzo piękne melodie i stwarza zupełnie odmienny klimat niż typowy soundtrack z horroru.

Okładki

Wydanie Japońskie:

Okładka - Przód  Okładka - Tył  Okładka - Wnętrze

Wydanie Europejskie:

Pudełko - Przód  Pudełko - Tył  Okładka - Przód  Okładka - Tył  Płyta CD

Jak można zdobyć ten soundtrack?


Najprostszym sposobem jest oczywiście zakup w sklepie, co z reguły wiąże się z dosyć wysoką opłatą (ok. 100 zł), która jest moim zdaniem totalnym zdzierstwem. Płyta zawierająca soundtrack z gry powinna kosztować tyle samo co inne płyty muzyczne, a nawet mniej. Niestety w naszym pięknym kraju jest zupełnie na odwrót. Domyślam się, że wiąże się to z opłatami podczas sprowadzania płyt z zagranicy, ale pomińmy ten temat. Wracając do zakupu płyty to soundtrack bez problemu nabyć można w kilku krajowych sklepach z akcesoriami dla konsol. Z tego co pamiętam płytę kupić można bez problemu przez oficjalną stronę Ultimy (www.ultima.pl), poza tym można poszukać jeszcze na zagranicznych aukcjach typu e-bay lub spróbować zamówić płytkę na podanych niżej stronach:

http://www.gamemusic.com
http://www.soundtrackcentral.com
http://www.zechs-express.com/shsoundtrack.html

Jest jeszcze jedno, bardziej ekonomiczne rozwiązanie. Wystarczy posiadać stały dostęp do internetu lub ew. skorzystać z kafejki internetowej bądź pomocy znajomego, oraz zainstalowany w systemie program p2p typu "Kazaa" lub "eMule" (są to programy umożliwiające wymianę danych pomiędzy internautami). Cały soundtrack (co do jednego utworu) na bank znajdziecie za pomocą tych programów i będziecie mogli oczywiście ściągnąć go bez najmniejszego problemu.


Lista utworów zawartych na soundtracku:


#   Tytuł utworu

Czas

  Opis
1.   Theme Of Laura

3:24

  Utwór odgrywany podczas intra
2.   White Noiz 1:23   Muzyka ze scenki w toalecie (początek gry)
3.   Forest 1:43   Spotkanie z Angelą na cmentarzu
4.   A World Of Maddnes 1:47   Wędrówka do Silent Hill
5.   Ordinary Vanity 1:39   James po raz pierwszy spotyka Eddiego
6.   Promise (Reprise) 1:44   James spotyka Angele w apartamentach
7.   Ashes and Ghosts 3:08   Zbiór mrocznch podkładów muzycznych z apartamentów
8.   Null Moon 2:50   Spotkanie z Marią
9.   Heaven's Night 2:04   Podkład muzyczny z Heaven's Night
10.   Alone in the town 2:19   Podkład muzyczny z Pete Bowl'o Rama
11.   The Darkness that... 1:15   Zbiór mrocznych podkładów muzycznych ze szpitala
12.   Angel Thanatos 3:17   Utwór lecący przy jednym z zakończeń
13.   The Day of Night 1:37   James spotyka Laurę w normalnym szpitalu
14.   Block Mind 1:12   Mix różnych podkładów pochodzących z gry
15.   Magdalene 1:52   Maria zostaje zabita przez Piramidogłowego
16.   Fermata in Mistic Air 2:16   Muzyka z lokacji, w której James odnajduje swój grób
17.   Prisonic Fairytale 1:54   Muzyka z mostka obserwacyjnego
18.   Love Psalm 4:26   Muzyka z napisów końcowych w "Born From A Wish"
19.   Silent Heaven 2:13   Mix różnych podkładów pochodzących z gry
20.   Noone Love You 1:32   Rozmowa z Ernest'em
21.   The Reverse Will 3:33   Utwór lecący przy jednym z zakończeń
22.   Laura Plays the Piano 1:55   James spotyka Laurę w normalnym hotelu
23.   Terror in the Depths... 4:31   Muzyka z zakończenia "Born From A Wish"
24.   True 3:06   Muzyka, która leci po obejrzeniu kasety w pokoju 312
25.   Betrayal 2:30   Piramidogłowi uśmiercają Marie
26.   Black Fairy 1:12   Muzyka z alternatywnego hotelu
27.   Theme Of Laura (Reprise) 1:51   Ostatnie spotkanie Angeli z James'em
28.   Overdose Delusion 4:31   Zakończenie Leave
29.   Pianissimo Epilogue 1:37   Muzyka, która pojawia się podczas rankingu
30.   Promise 4:39   Zakończenie Maria