|
Powiązania
ze sztuką, malarstwem...
Manekiny, które spotykamy na swojej
drodze po raz pierwszy podczas wędrówki przez apartamenty, powstały najprawdopodobniej
w oparciu o twórczość niemieckiego artysty - Hansa Bellmer'a (1902-1975). Seria prac
artystycznych pod tytułem La Poupee (Lalka) bardzo przypomina manekiny z drugiej części
Silent Hill. Oto dwa zdjęcia, które najbardziej przywodzą na myśl owe potwory z Silent
Hill 2:
1 manekin H. Bellmer'a
2 manekin H. Bellmer'a
Manekin z Silent Hill 2
Zauważcie ile występuje tutaj podobieństw. Po pierwsze manekiny w Silent Hill
są jakby złożone z części. Na 1 manekinie Bllmer'a wyraźnie widać taki sam
podział. Poza tym manekiny z SH2 tak samo jak lalki Bellmer'a mają nałożone buty i
potrafią poruszać się na swoich kończynach. Gdyby tak przyjrzeć się dokładniej to
można znaleźć zdecydowanie więcej podobieństw niż cech różniących obydwie
kreacje. Moim zdaniem nie może to być zwykły przypadek. Człowiek, który projektował
potwory w Silent Hill 2 jak zresztą sam wspomina w "The Making Of Silent Hill"
wzorował się na pewno na twórczości niejednego artysty.
Jednym z tych artystów jest bez wątpienia Francis Bacon, o którym Ito Masahiro
(to on zaprojektował potwory do wszystkich części Silent Hill) wspomniał przy okazji
powstawania "The Making Of Silent Hill". Oto fragment informacji jakie pojawiły
się tam na temat inspiracji Ito:
"Of course Ito's references were not mealy anecdotal, he
also drew inspiration from his favorite artist, the Irish painter Francis Bacon, who's
tormented features influenced the world of Silent Hill."
Oto obrazy F.Bacon'a, które pokazują jak bardzo jego sztuka wpłynęła na
wyobraźnię Ito i kreacje potworów w SH. Widać to szczególnie na obrazach, na których
pojawiają się zniekształcone ludzkie sylwetki (najprawdopodobniej wyrażające
cierpienie), które bardzo często są jak gdyby zamknięte w klatkach.
Powiązania z filmami i dziełami literatury:
|
Scena, w której
po raz pierwszy spotykamy Piramidogłowego, a James ze strachu chowa się w szafie
wzorowana była na pewnej bardzo kontrowersyjnej scence z filmu "Blue Velvet"
David'a Lynch'a. W filmie tym główny bohater znalazł się nagle w mieszkaniu obcej
kobiety, a kiedy zjawił się jej przyjaciel schował się do szafy, z której to
obserwował jak kobieta bardzo brutalnie gwałcona jest przez przybyłego mężczyznę.
Szczerze mówiąc facet, który dokonuje gwałtu jest w filmie najbardziej tajemniczą,
zdziwaczałą i do tego agresywną postacią. W pewnym sensie odnosi się to do postaci
Piramidogłowego, który w SH2 jest bez wątpienia najokrutniejszym i najbardziej
tajemniczym przeciwnikiem. Najważniejsze jest oczywiście to, że same wydarzenia i ich
okoliczności przypominają scenkę z Piramidogłowym.
|
Główny bohater patrzący z przerażeniem przez szparę w
drzwiach szafy na brutalną scenę gwałtu, połączoną z agresywnym i niezbyt normalnym
zachowaniem gwałciciela. Do tego gwałciciel po wszystkim wychodzi z apartamentu, a
główny bohater wychodzi wtedy z szafy. Nie sądzę aby był to kolejny zbieg
okoliczności. Wiadomo, że twórcy SH zainspirowani byli twórczością Lynch'a, o czym
mówią w wielu wywiadach, więc na pewno ta scena posłużyła im jako wzór do
stworzenia pierwszej, bardzo ostrej sceny z Piramidogłowym.
Symboliczna scena, w której to nasz główny bohater trafia do ogromnej stalowej
windy przemieszczającej się przez długi czas w dół przywodzi na myśl końcową
scenę z filmu Angel Heart z M. Rourke w roli głównej - główny bohater zostaje
zesłany do piekła, a drogą do niego jest przejazd identyczną windą, która zjeżdża
w dół aż do momentu kiedy wygasają napisy końcowe.
Nazwa apartamentów (Blue Creek), które zwiedzamy w grze
odnoszą się do filmu Blue Velvet, Davida Lyncha. "Blue" zostało wzięte z tytułu
filmu, podczas gdy "Creek" (rzeka, strumyk) jest synonimem słowa "River", a jak
wiadomo, apartamenty z filmu nazywają się Deep River. Także wygląd filmowych
apartamentów jest uderzająco podobny do tych z gry.
Kolejnym filmem David'a Lynch'a, do którego nawiązuje
druga część SH jest bez wątpienia film pt. "Lost Highway" (Zagubiona
autostrada). W filmie tym główny bohater Fred (w grze James) zaczyna podejrzewać swoją
żonę Renee (Mary) o zdradę, po czym zabija ją i o wszystkim zapomina zatracając się
w wyimaginowanej rzeczywistości. Z tęsknoty tworzy tam dla siebie kobietę niezwykle
podobną do jego żony (Alice/Maria), a dręczące go wyrzuty sumienia objawiają się pod
postacią przerażających istot (Blady Człowiek/Piramidogłowy). Poza tym wszystkimi
zbieżnościami pojawia się masa innych, pomniejszych jak np. zapis zbrodni głównego
bohatera na kasecie VHS.
Nie obyło się również bez nawiązań do najbardziej
chyba znanego filmu Lynch'a - Twin Peaks. Dialog pomiędzy Marią, a James'em toczący
się w więzieniu wydaje się być połączeniem dwóch scen z tego filmu. Sceny, w
której Donna odwiedza w więzieniu James'a i ma na sobie okulary Laury oraz sceny z
ostatniego epizodu, w której Cooper stawia czoła Caroline/Annie/Windom.
Hotel, który odwiedzamy w grze jest prawdopodobnie repliką domu, do którego
trafiają bohaterowie filmu "The Shining". W pokoju, w którym znajdujemy
Eddiego znaleźć można plakat z napisem: "Illusions: The Water Margin". Water
Margin to dosyć popularna w Japonii manga.
Klucz do mieszkania Lyne'a oraz notatka na drzwiach apartamentów zaadresowana do
niejakiego Tima to nawiązanie do filmu Jacob's Ladder. Adrian Lyne jest reżyserem tego
filmu, a aktorem grającym główną rolę jest Tim Robbins.
W jednym z pokoi w apartamentach leży dokument opisujący walory turystyczne
miasteczka Silent Hill. Jego autorem jest Roger Widmark. Nazwisko Widmark zostało
najprawdopodobniej zaczerpnięte od nazwiska Richarda Widmarka, znanego aktora który
grał min. w filmie pt. "To The Devil a Doughter" (w filmie tym młody pisarz
próbuje ocalić swoją córkę z rąk grupy satanistów).
Film pt. "Przepowiednia" z 2002 roku (ang. "The Mothman Prophecies") wydaje się nawiązywać w
niewielkim stopniu do Silent Hill 2.
"John Klein (Richard Gere) ma ciekawą pracę, dobre zarobki i udane małżeństwo.
Wkrótce jego żona Mary umiera w wypadku samochodowym. Po pogrzebie John odkrywa jej
szkicownik, a w nim serię rysunków gigantycznej ćmy. W niewytłumaczalny sposób
mężczyzna trafia do oddalonego o setki mil miasteczka Point Pleasant. Okazuje się, że
wielu jego mieszkańców ma wizje przypominające rysunki jego żony. Szeryf Connie Parker
i badacz zjawisk paranormalnych starają się mu pomóc w rozwiązaniu zagadki."
(źródło: Filmweb).
Jak już wiadomo z opisu filmu gł. bohater trafia w
dziwnych okolicznościach do miasteczka "Point Pleasant", a następuje to po
dwóch latach od śmierci jego ukochanej żony. Spotyka go tam mnóstwo nadzwyczaj
tajemniczych, paranormalnych zjawisk (dziwne telefony, kontakt z istotą spoza normalnego
świata) oraz przede wszystkim nawiązuje kontakt ze zmarłą żoną...
Maria używa w scenariuszu "Born From A Wish" nazwiska Hemingway. Jest to
oczywiście nawiązanie do światowej sławy pisarza - Ernesta Hemingwaya, urodzonego w
1920 roku na Florydzie, zmarłego w 1961 roku.
Lista nazw ulic z gry i identyczne nazwiska
twórców filmów i książek:
a. Saul - John Saul, "Suffer The Children",
"Darkness"
b. Sanders - William Sanders, "The Next Victim", "A Death On
66"
c. Lindsey - David Lindsey, "A Cold Mind", "Body Of Truth"
d. Neely - Barbara Neely, "Blanche On The Lam"
e. Harris - Thomas Harris, "The Silence Of The Lambs",
"Hannibal"
f. Katz - Welwyn Wilton Katz, "Witchery Hill", "False Face"
g. Martin - George R. R. Martin, "Fevre Dream"
h. Vachss - Andrew H Vachss, "Blue Belle", "Sacrifice"
i. Rendell - Ruth Rendell, "The Secret House Of Death"
j. Carroll - Jonathan Carroll, "Voice Of Our Shadow"
k. Wiltse - David Wiltse, "Into The Fire", "Prayer For The
Dead"
l. Sandford - John Sandford, "Prey", "The Night Crew"
m. Nathan Ave. - Robert Nathan, "The Amusement Park"
o. Munson - Ronald Munson, "Night Visions"
Bohaterowie Silent Hill 2:
Bohaterowie każdej części Silent Hill noszą imiona i
nazwiska, które nie powstały zupełnie przypadkowo, co wynika z wypowiedzi twórców gry
w podręczniku pt. "Lost Memories". W drugiej części widać wyraźnie (na
przykładzie pochodzenia imienia James'a i Mary), że same imiona mają pewien związek z
osobowością lub historią postaci. Oto wypowiedzi autorów SH 2 na temat imion postaci:
James Sunderland - W początkowej fazie tworzenia scenariusza mieliśmy dwa imiona
Joseph i James. Imię "James" zostało zapożyczone od mężczyzny, który był
podejrzany o bycie Kubą Rozpruwaczem (James Maybrick), więc imię James zostało stąd
właśnie zaczerpnięte.
Mary Shepherd Sunderland - Jej imię pochodzi od imienia jednej z
ofiar Kuby Rozpruwacza - Mary Kelly, która to mieszkała razem z jednym z podejrzanych w
tej sprawie - z Joseph'em Bernett'em.
Laura - Jej imię zaczerpnięte zostało z dosyć nietypowej książki pt. "No
Language But a Cry" napisanej przez Richard'a D'Ambrosio.
Angela Orosco - Jej imię zapożyczone zostało od imienia głównego bohatera
filmu pt. "The Net". Jest to również religijne imię, które jest bardzo znane
w Hiszpanii i pochodzi od słowa "angel", co również było w pewnym sensie
inspiracją.
Eddie Dombrowski - We wczesnych fazach tworzenia scenariusza Eddie był bardzo
wesołą postacią. Jego imię pochodzi od Eddie'ego Murphy'ego. Mimo to ostatecznie
zmieniliśmy zupełnie jego osobowość.
Bohaterowie Silent Hill 2 odziedziczyli nie tylko imiona po
znanych postaciach. Na załączonych niżej fotografiach widać, które ze znanych postaci
świata show biznesu zainspirowały twórców gry:
|
|
|
|
Maria |
Christina
Maria Aguilera |
Maria |
Cameron Diaz |
Strój, w którym pokazana została na zdjęciu Christina
Aguilera jest jak widać niewiarygodnie podobny do tego, który nosi Maria w Silent Hill
2. Biorąc pod uwagę jego nietypowy wygląd, oraz to że Christina pokazała się w nim
przed powstaniem gry, można śmiało powiedzieć że twórcy gry inspirowali się jej
kreacją. Można również dostrzec pewne podobieństwa w samym wyglądzie (sylwetka, usta
itp.), lecz pod tym względem Cameron Diaz zdecydowanie bardziej przypomina Marie (w tym
przypadku zgadza się niemal każdy szczegół).
|
|
James
Sunderland |
Denis Leary |
Jak widać James ma także swój odpowiednik rodem z
Hollywood. W tym przypadku podobieństwa nie są aż tak uderzające, lecz są na tyle
duże by uznać że autorzy gry mogli czerpać inspiracje z postaci granej przez Denis'a
Leary'ego.
Inne powiązania:
Twórcy Silent Hill niejednokrotnie
wspominali w wywiadach, że zanim zabrali się za pracę nad grą zrobili sobie wycieczkę
do Californi. Oczywiście nie była to podróż na darmo. Będąc tam mieli okazję
przyjrzeć się lokalnej architekturze, krajobrazom itd... Autorzy gry od początku
marzyli aby Silent Hill wyglądało jak miasteczko usytuowane w takich mniej więcej
obszarach. Będąc w Californi poza stertą zdjęć i notatek przywieźli ze sobą
również kilka pomysłów i mnóstwo pozytywnych wspomnień. Najprawdopodobniej Team
Konami będąc w Californi miało okazję odwiedzić miejsce o tajemniczej nazwie
"Toluca Lake", bowiem właśnie taka nazwa pojawia się na mapie Silent Hill 2.
"Toluca Lake" to w SH2 jezioro, przez które przeprawiamy się aby dostać się
do hotelu. Miejsce to istnieje w rzeczywistości. Co ciekawe wspomniane zostało w filmie
"Pulp Fiction", do którego panowie z Konami nawiązali w wersji Beta pierwszej
części Silent Hill (więcej informacji na ten temat w dziale "Odkrycia"
pierwszej części). Oto fragment dialogu pochodzącego z "Pulp Fiction", w
którym wspomniane zostało Toluca Lake:
"Vincent
Vega: Take it to a friendly place, that's all.
Jules: We're in the Valley, Vincent! Marcellus ain't got no friendly places in the Valley.
Vincent Vega: Well Jules this ain't my fucking town! Shit! What you doin'?
[Jules dials a number on his cellular phone]
Jules: I'm calling my partner in Toluca Lake.
Vincent Vega: Where's Toluca Lake?
Jules: Just over the hill here over by Burbank Studios. If Jimmie's ass ain't home, I
don't know what the fuck we're going to do, man. 'Cause I ain't got no other partners in
8-1-8. Hey Jimmie, yo, how you doin'? It's Jules. Listen up man. Me and my homeboy are in
serious fucking shit. We're in a car and we gotta get off the road, pronto. I need to use
your garage for a couple of hours."
Jak już wspominałem Toluca Lake istnieje w rzeczywistości. Jest to dosyć
znany obszar należący do Los Angeles, którego korzenie sięgają do roku 1887. Więcej
informacji na temat Toluca Lake możecie znaleźć na oficjalnej stronie: http://www.tolucalakechamber.com.
Poza Toluca Lake są w Silent Hill również inne miejsca, które istnieją w
rzeczywistości i bez wątpienia właśnie od nich pochodzą nazwy znane nam z miasteczka
Silent Hill. Przede wszystkim jest to szpital Brookheaven Hospital, który tak naprawdę
znajduje się w Nowym Jorku, a jego wygląd przypomina trochę szpital znany nam z gry.
Kolejnym miejscem jest Lakeview Hotel, który położony jest w Llanberis w Walii. Sam
hotel oczywiście znajduje się tuż obok jeziorka (zresztą bardzo podobnego do Toluca
Lake z Silent Hill).
Utwór, który słyszymy podczas zakończenia Dog Ending (leci bardzo cicho w tle)
nosi tytuł "In My Eyes" i pochodzi z gry pt. "DDR Ultramix" wydanej
niegdyś przez Konami.
Nazwa nocnego klubu, w którym tańczyła Maria (Heaven's Night) pojawiła się
wcześniej w grze Resident Evil: Survivor. Napotykamy tam na swojej drodze klub o tej
nazwie, którego logo napisane jest podobną czcionką. Być może jest to ukłon ekipy
Konami w stronę twórców znanej serii Resident Evil.
Zapewne większość z was pamięta historię mordercy Waltera Sullivana, który
rozsiewał strach na ulicach Silent Hill. Mężczyzna ten dokonał mordu na dwóch
bezbronnych osobach, po czym trafił do więzienia i popełnił samobójstwo. Historia ta
najprawdopodobniej po części oparta jest na faktach. Jakiś czas temu znalazłem w
internecie kilka ciekawych informacji na ten temat. Najpierw natrafiłem na informacje o
filmie "Absolute Power" (producentem i reżyserem jest Clint Eastwood), w
którym to niejaki Walter Sullivan został wmieszany w sprawę zabójstwa własnej żony.
Szukając głębiej dowiedziałem się, że sam film powstał na podstawie prawdziwej
historii James'a Sullivan'a, który zamordował swoją żonę, a następnie uciekł do
Tajlandii. Nie pasowało to za bardzo do sprawy Sullivana z Silent Hill 2, więc
zacząłem szukać kolejnych informacji, aż w końcu natrafiłem na Johna Waltera
Sullivana. John Walter Sullivan za pomocą rzeźnickiego noża zadźgał dwie kobiety, po
czym w 1999 roku został oskarżony o morderstwo drugiego stopnia i skazany na 10 lat
więzienia. Przeszukując internet można natrafić tylko i wyłącznie na dwóch
Sullivanów, którzy popełnili jakąś zbrodnię. Sądzę, że Konami postanowiło
wykorzystać sytuację i pozostawić w grze kolejny "smaczek". Być może
przemodelowali więc lekko historię i umieścili ją w grze.
Wydaje się, że twórcy gry umieścili w swoim dziele nawiązanie do kolejnego
seryjnego mordercy... Podczas jazdy windą w SH2, gdy słuchamy tzw. "Trick or
Treat" pojawia się pytanie dotyczące człowieka, który zabił dziecko siekierą.
Jedną z nieprawidłowych odpowiedzi jest "Ed Gain". Ed Gain to
najprawdopodobniej Edward Gain - jeden z najbardziej znanych seryjnych morderców...
Edward Gain zasłynął z tego, że ekshumował ciała starszych kobiet zmarłych z
przyczyn naturalnych, przypominających mu jego matkę (która zmarła na raka, bardzo się
to odbiło na psychice Geina, jako że jego matka była fanatyczką religijną i przez
lata wychowywała go w taki sposób, że zniszczyła mu psychikę i jednocześnie przywiązała
go do siebie). Tak niezwykły morderca na pewno musiał wywrzeć jakiś wpływ na
twórców gry, poza tym filmy takie jak "The Texas Chainsaw Massacre",
"Psycho" czy "The Silence of the Lambs" także odnosiły się do tego
mordercy. Nawiązania do tych filmów jak i do tego mordercy pojawiają sie nie tylko w
wymienionym "Trick or Treat" - parę nawiązań możemy znaleźć grając w SH1:
"The Cut Rite Chainsaws Shop", "Bill Skins Fifth" - gazeta, pokój
Buffalo Bill w Blue Creek Apartments.
|