:: Menu ::  |Silent Hill|Silent Hill 2|Silent Hill 3|Silent Hill 4|SH: Origins|Silent Hill 5|SH: Shattered Memories|Inne|Underground|Autorzy|Download|Forum|Linki|
   > Historia
   > Postaci
   > Bronie
   > Przeciwnicy
   > Bossowie
   > Przedmioty
   > Lokacje
   > Notatki
   > Zakończenia

   > Screeny
   > Galeria
   > Recenzja
   > Solucja
   > Soundtrack
   > Odkrycia
   > Powiązania
   > Scenariusz
   > Teksty
   > Kody

   > Ranking








































































































































































































































 

    Silent Hill 2 - Powiązania
   ------------------------------

Powiązania ze sztuką, malarstwem...

Manekiny, które spotykamy na swojej drodze po raz pierwszy podczas wędrówki przez apartamenty, powstały najprawdopodobniej w oparciu o twórczość niemieckiego artysty - Hansa Bellmer'a (1902-1975). Seria prac artystycznych pod tytułem La Poupee (Lalka) bardzo przypomina manekiny z drugiej części Silent Hill. Oto dwa zdjęcia, które najbardziej przywodzą na myśl owe potwory z Silent Hill 2:

     
    1 manekin H. Bellmer'a           2 manekin H. Bellmer'a             Manekin z Silent Hill 2

Zauważcie ile występuje tutaj podobieństw. Po pierwsze manekiny w Silent Hill są jakby złożone z części. Na 1 manekinie Bllmer'a wyraźnie widać taki sam podział. Poza tym manekiny z SH2 tak samo jak lalki Bellmer'a mają nałożone buty i potrafią poruszać się na swoich kończynach. Gdyby tak przyjrzeć się dokładniej to można znaleźć zdecydowanie więcej podobieństw niż cech różniących obydwie kreacje. Moim zdaniem nie może to być zwykły przypadek. Człowiek, który projektował potwory w Silent Hill 2 jak zresztą sam wspomina w "The Making Of Silent Hill" wzorował się na pewno na twórczości niejednego artysty.

Jednym z tych artystów jest bez wątpienia Francis Bacon, o którym Ito Masahiro (to on zaprojektował potwory do wszystkich części Silent Hill) wspomniał przy okazji powstawania "The Making Of Silent Hill". Oto fragment informacji jakie pojawiły się tam na temat inspiracji Ito:

"Of course Ito's references were not mealy anecdotal, he also drew inspiration from his favorite artist, the Irish painter Francis Bacon, who's tormented features influenced the world of Silent Hill."

Oto obrazy F.Bacon'a, które pokazują jak bardzo jego sztuka wpłynęła na wyobraźnię Ito i kreacje potworów w SH. Widać to szczególnie na obrazach, na których pojawiają się zniekształcone ludzkie sylwetki (najprawdopodobniej wyrażające cierpienie), które bardzo często są jak gdyby zamknięte w klatkach.

     

Powiązania z filmami i dziełami literatury:

Scena, w której po raz pierwszy spotykamy Piramidogłowego, a James ze strachu chowa się w szafie wzorowana była na pewnej bardzo kontrowersyjnej scence z filmu "Blue Velvet" David'a Lynch'a. W filmie tym główny bohater znalazł się nagle w mieszkaniu obcej kobiety, a kiedy zjawił się jej przyjaciel schował się do szafy, z której to obserwował jak kobieta bardzo brutalnie gwałcona jest przez przybyłego mężczyznę. Szczerze mówiąc facet, który dokonuje gwałtu jest w filmie najbardziej tajemniczą, zdziwaczałą i do tego agresywną postacią. W pewnym sensie odnosi się to do postaci Piramidogłowego, który w SH2 jest bez wątpienia najokrutniejszym  i najbardziej tajemniczym przeciwnikiem. Najważniejsze jest oczywiście to, że same wydarzenia i ich okoliczności przypominają scenkę z Piramidogłowym.
     

Główny bohater patrzący z przerażeniem przez szparę w drzwiach szafy na brutalną scenę gwałtu, połączoną z agresywnym i niezbyt normalnym zachowaniem gwałciciela. Do tego gwałciciel po wszystkim wychodzi z apartamentu, a główny bohater wychodzi wtedy z szafy. Nie sądzę aby był to kolejny zbieg okoliczności. Wiadomo, że twórcy SH zainspirowani byli twórczością Lynch'a, o czym mówią w wielu wywiadach, więc na pewno ta scena posłużyła im jako wzór do stworzenia pierwszej, bardzo ostrej sceny z Piramidogłowym.

Symboliczna scena, w której to nasz główny bohater trafia do ogromnej stalowej windy przemieszczającej się przez długi czas w dół przywodzi na myśl końcową scenę z filmu Angel Heart z M. Rourke w roli głównej - główny bohater zostaje zesłany do piekła, a drogą do niego jest przejazd identyczną windą, która zjeżdża w dół aż do momentu kiedy wygasają napisy końcowe.

Nazwa apartamentów (Blue Creek), które zwiedzamy w grze odnoszą się do filmu Blue Velvet, Davida Lyncha. "Blue" zostało wzięte z tytułu filmu, podczas gdy "Creek" (rzeka, strumyk) jest synonimem słowa "River", a jak wiadomo, apartamenty z filmu nazywają się Deep River. Także wygląd filmowych apartamentów jest uderzająco podobny do tych z gry.

Kolejnym filmem David'a Lynch'a, do którego nawiązuje druga część SH jest bez wątpienia film pt. "Lost Highway" (Zagubiona autostrada). W filmie tym główny bohater Fred (w grze James) zaczyna podejrzewać swoją żonę Renee (Mary) o zdradę, po czym zabija ją i o wszystkim zapomina zatracając się w wyimaginowanej rzeczywistości. Z tęsknoty tworzy tam dla siebie kobietę niezwykle podobną do jego żony (Alice/Maria), a dręczące go wyrzuty sumienia objawiają się pod postacią przerażających istot (Blady Człowiek/Piramidogłowy). Poza tym wszystkimi zbieżnościami pojawia się masa innych, pomniejszych jak np. zapis zbrodni głównego bohatera na kasecie VHS.

Nie obyło się również bez nawiązań do najbardziej chyba znanego filmu Lynch'a - Twin Peaks. Dialog pomiędzy Marią, a James'em toczący się w więzieniu wydaje się być połączeniem dwóch scen z tego filmu. Sceny, w której Donna odwiedza w więzieniu James'a i ma na sobie okulary Laury oraz sceny z ostatniego epizodu, w której Cooper stawia czoła Caroline/Annie/Windom.

Hotel, który odwiedzamy w grze jest prawdopodobnie repliką domu, do którego trafiają bohaterowie filmu "The Shining". W pokoju, w którym znajdujemy Eddiego znaleźć można plakat z napisem: "Illusions: The Water Margin". Water Margin to dosyć popularna w Japonii manga.

Klucz do mieszkania Lyne'a oraz notatka na drzwiach apartamentów zaadresowana do niejakiego Tima to nawiązanie do filmu Jacob's Ladder. Adrian Lyne jest reżyserem tego filmu, a aktorem grającym główną rolę jest Tim Robbins.

W jednym z pokoi w apartamentach leży dokument opisujący walory turystyczne miasteczka Silent Hill. Jego autorem jest Roger Widmark. Nazwisko Widmark zostało najprawdopodobniej zaczerpnięte od nazwiska Richarda Widmarka, znanego aktora który grał min. w filmie pt. "To The Devil a Doughter" (w filmie tym młody pisarz próbuje ocalić swoją córkę z rąk grupy satanistów).

Film pt. "Przepowiednia" z 2002 roku (ang. "The Mothman Prophecies") wydaje się nawiązywać w niewielkim stopniu do Silent Hill 2.

"John Klein (Richard Gere) ma ciekawą pracę, dobre zarobki i udane małżeństwo. Wkrótce jego żona Mary umiera w wypadku samochodowym. Po pogrzebie John odkrywa jej szkicownik, a w nim serię rysunków gigantycznej ćmy. W niewytłumaczalny sposób mężczyzna trafia do oddalonego o setki mil miasteczka Point Pleasant. Okazuje się, że wielu jego mieszkańców ma wizje przypominające rysunki jego żony. Szeryf Connie Parker i badacz zjawisk paranormalnych starają się mu pomóc w rozwiązaniu zagadki." (źródło: Filmweb).

Jak już wiadomo z opisu filmu gł. bohater trafia w dziwnych okolicznościach do miasteczka "Point Pleasant", a następuje to po dwóch latach od śmierci jego ukochanej żony. Spotyka go tam mnóstwo nadzwyczaj tajemniczych, paranormalnych zjawisk (dziwne telefony, kontakt z istotą spoza normalnego świata) oraz przede wszystkim nawiązuje kontakt ze zmarłą żoną...

Maria używa w scenariuszu "Born From A Wish" nazwiska Hemingway. Jest to oczywiście nawiązanie do światowej sławy pisarza - Ernesta Hemingwaya, urodzonego w 1920 roku na Florydzie, zmarłego w 1961 roku.


Lista nazw ulic z gry i identyczne nazwiska twórców filmów i książek:

a. Saul - John Saul, "Suffer The Children", "Darkness"
b. Sanders - William Sanders, "The Next Victim", "A Death On 66"
c. Lindsey - David Lindsey, "A Cold Mind", "Body Of Truth"
d. Neely - Barbara Neely, "Blanche On The Lam"
e. Harris - Thomas Harris, "The Silence Of The Lambs", "Hannibal"
f. Katz - Welwyn Wilton Katz, "Witchery Hill", "False Face"
g. Martin - George R. R. Martin, "Fevre Dream"
h. Vachss - Andrew H Vachss, "Blue Belle", "Sacrifice"
i. Rendell - Ruth Rendell, "The Secret House Of Death"
j. Carroll - Jonathan Carroll, "Voice Of Our Shadow"
k. Wiltse - David Wiltse, "Into The Fire", "Prayer For The Dead"
l. Sandford - John Sandford, "Prey", "The Night Crew"
m. Nathan Ave. - Robert Nathan, "The Amusement Park"
o. Munson - Ronald Munson, "Night Visions"

Bohaterowie Silent Hill 2:

Bohaterowie każdej części Silent Hill noszą imiona i nazwiska, które nie powstały zupełnie przypadkowo, co wynika z wypowiedzi twórców gry w podręczniku pt. "Lost Memories". W drugiej części widać wyraźnie (na przykładzie pochodzenia imienia James'a i Mary), że same imiona mają pewien związek z osobowością lub historią postaci. Oto wypowiedzi autorów SH 2 na temat imion postaci:

James Sunderland - W początkowej fazie tworzenia scenariusza mieliśmy dwa imiona Joseph i James. Imię "James" zostało zapożyczone od mężczyzny, który był podejrzany o bycie Kubą Rozpruwaczem (James Maybrick), więc imię James zostało stąd właśnie zaczerpnięte.

Mary Shepherd Sunderland - Jej imię pochodzi od imienia jednej z ofiar Kuby Rozpruwacza - Mary Kelly, która to mieszkała razem z jednym z podejrzanych w tej sprawie - z Joseph'em Bernett'em.

Laura - Jej imię zaczerpnięte zostało z dosyć nietypowej książki pt. "No Language But a Cry" napisanej przez Richard'a D'Ambrosio.

Angela Orosco - Jej imię zapożyczone zostało od imienia głównego bohatera filmu pt. "The Net". Jest to również religijne imię, które jest bardzo znane w Hiszpanii i pochodzi od słowa "angel", co również było w pewnym sensie inspiracją.

Eddie Dombrowski - We wczesnych fazach tworzenia scenariusza Eddie był bardzo wesołą postacią. Jego imię pochodzi od Eddie'ego Murphy'ego. Mimo to ostatecznie zmieniliśmy zupełnie jego osobowość.

Bohaterowie Silent Hill 2 odziedziczyli nie tylko imiona po znanych postaciach. Na załączonych niżej fotografiach widać, które ze znanych postaci świata show biznesu zainspirowały twórców gry:

Maria Christina Maria Aguilera Maria Cameron Diaz

Strój, w którym pokazana została na zdjęciu Christina Aguilera jest jak widać niewiarygodnie podobny do tego, który nosi Maria w Silent Hill 2. Biorąc pod uwagę jego nietypowy wygląd, oraz to że Christina pokazała się w nim przed powstaniem gry, można śmiało powiedzieć że twórcy gry inspirowali się jej kreacją. Można również dostrzec pewne podobieństwa w samym wyglądzie (sylwetka, usta itp.), lecz pod tym względem Cameron Diaz zdecydowanie bardziej przypomina Marie (w tym przypadku zgadza się niemal każdy szczegół).

James Sunderland Denis Leary

Jak widać James ma także swój odpowiednik rodem z Hollywood. W tym przypadku podobieństwa nie są aż tak uderzające, lecz są na tyle duże by uznać że autorzy gry mogli czerpać inspiracje z postaci granej przez Denis'a Leary'ego.

Inne powiązania:

Twórcy Silent Hill niejednokrotnie wspominali w wywiadach, że zanim zabrali się za pracę nad grą zrobili sobie wycieczkę do Californi. Oczywiście nie była to podróż na darmo. Będąc tam mieli okazję przyjrzeć się lokalnej architekturze, krajobrazom itd... Autorzy gry od początku marzyli aby Silent Hill wyglądało jak miasteczko usytuowane w takich mniej więcej obszarach. Będąc w Californi poza stertą zdjęć i notatek przywieźli ze sobą również kilka pomysłów i mnóstwo pozytywnych wspomnień. Najprawdopodobniej Team Konami będąc w Californi miało okazję odwiedzić miejsce o tajemniczej nazwie "Toluca Lake", bowiem właśnie taka nazwa pojawia się na mapie Silent Hill 2. "Toluca Lake" to w SH2 jezioro, przez które przeprawiamy się aby dostać się do hotelu. Miejsce to istnieje w rzeczywistości. Co ciekawe wspomniane zostało w filmie "Pulp Fiction", do którego panowie z Konami nawiązali w wersji Beta pierwszej części Silent Hill (więcej informacji na ten temat w dziale "Odkrycia" pierwszej części). Oto fragment dialogu pochodzącego z "Pulp Fiction", w którym wspomniane zostało Toluca Lake:

"Vincent Vega: Take it to a friendly place, that's all.
Jules: We're in the Valley, Vincent! Marcellus ain't got no friendly places in the Valley.
Vincent Vega: Well Jules this ain't my fucking town! Shit! What you doin'?

[Jules dials a number on his cellular phone]

Jules: I'm calling my partner in Toluca Lake.
Vincent Vega: Where's Toluca Lake?
Jules: Just over the hill here over by Burbank Studios. If Jimmie's ass ain't home, I don't know what the fuck we're going to do, man. 'Cause I ain't got no other partners in 8-1-8. Hey Jimmie, yo, how you doin'? It's Jules. Listen up man. Me and my homeboy are in serious fucking shit. We're in a car and we gotta get off the road, pronto. I need to use your garage for a couple of hours."


Jak już wspominałem Toluca Lake istnieje w rzeczywistości. Jest to dosyć znany obszar należący do Los Angeles, którego korzenie sięgają do roku 1887. Więcej informacji na temat Toluca Lake możecie znaleźć na oficjalnej stronie: http://www.tolucalakechamber.com.

Poza Toluca Lake są w Silent Hill również inne miejsca, które istnieją w rzeczywistości i bez wątpienia właśnie od nich pochodzą nazwy znane nam z miasteczka Silent Hill. Przede wszystkim jest to szpital Brookheaven Hospital, który tak naprawdę znajduje się w Nowym Jorku, a jego wygląd przypomina trochę szpital znany nam z gry. Kolejnym miejscem jest Lakeview Hotel, który położony jest w Llanberis w Walii. Sam hotel oczywiście znajduje się tuż obok jeziorka (zresztą bardzo podobnego do Toluca Lake z Silent Hill).

Utwór, który słyszymy podczas zakończenia Dog Ending (leci bardzo cicho w tle) nosi tytuł "In My Eyes" i pochodzi z gry pt. "DDR Ultramix" wydanej niegdyś przez Konami.

Nazwa nocnego klubu, w którym tańczyła Maria (Heaven's Night) pojawiła się wcześniej w grze Resident Evil: Survivor. Napotykamy tam na swojej drodze klub o tej nazwie, którego logo napisane jest podobną czcionką. Być może jest to ukłon ekipy Konami w stronę twórców znanej serii Resident Evil.

Zapewne większość z was pamięta historię mordercy Waltera Sullivana, który rozsiewał strach na ulicach Silent Hill. Mężczyzna ten dokonał mordu na dwóch bezbronnych osobach, po czym trafił do więzienia i popełnił samobójstwo. Historia ta najprawdopodobniej po części oparta jest na faktach. Jakiś czas temu znalazłem w internecie kilka ciekawych informacji na ten temat. Najpierw natrafiłem na informacje o filmie "Absolute Power" (producentem i reżyserem jest Clint Eastwood), w którym to niejaki Walter Sullivan został wmieszany w sprawę zabójstwa własnej żony. Szukając głębiej dowiedziałem się, że sam film powstał na podstawie prawdziwej historii James'a Sullivan'a, który zamordował swoją żonę, a następnie uciekł do Tajlandii. Nie pasowało to za bardzo do sprawy Sullivana z Silent Hill 2, więc zacząłem szukać kolejnych informacji, aż w końcu natrafiłem na Johna Waltera Sullivana. John Walter Sullivan za pomocą rzeźnickiego noża zadźgał dwie kobiety, po czym w 1999 roku został oskarżony o morderstwo drugiego stopnia i skazany na 10 lat więzienia. Przeszukując internet można natrafić tylko i wyłącznie na dwóch Sullivanów, którzy popełnili jakąś zbrodnię. Sądzę, że Konami postanowiło wykorzystać sytuację i pozostawić w grze kolejny "smaczek". Być może przemodelowali więc lekko historię i umieścili ją w grze.

Wydaje się, że twórcy gry umieścili w swoim dziele nawiązanie do kolejnego seryjnego mordercy... Podczas jazdy windą w SH2, gdy słuchamy tzw. "Trick or Treat" pojawia się pytanie dotyczące człowieka, który zabił dziecko siekierą. Jedną z nieprawidłowych odpowiedzi jest "Ed Gain". Ed Gain to najprawdopodobniej Edward Gain - jeden z najbardziej znanych seryjnych morderców... Edward Gain zasłynął z tego, że ekshumował ciała starszych kobiet zmarłych z przyczyn naturalnych, przypominających mu jego matkę (która zmarła na raka, bardzo się to odbiło na psychice Geina, jako że jego matka była fanatyczką religijną i przez lata wychowywała go w taki sposób, że zniszczyła mu psychikę i jednocześnie przywiązała go do siebie). Tak niezwykły morderca na pewno musiał wywrzeć jakiś wpływ na twórców gry, poza tym filmy takie jak "The Texas Chainsaw Massacre", "Psycho" czy "The Silence of the Lambs" także odnosiły się do tego mordercy. Nawiązania do tych filmów jak i do tego mordercy pojawiają sie nie tylko w wymienionym "Trick or Treat" - parę nawiązań możemy znaleźć grając w SH1: "The Cut Rite Chainsaws Shop", "Bill Skins Fifth" - gazeta, pokój Buffalo Bill w Blue Creek Apartments.