:: Menu ::  |Silent Hill|Silent Hill 2|Silent Hill 3|Silent Hill 4|SH: Origins|Silent Hill 5|SH: Shattered Memories|Inne|Underground|Autorzy|Download|Forum|Linki|
   > Historia
   > Postaci
   > Bronie
   > Przeciwnicy
   > Bossowie
   > Przedmioty
   > Lokacje
   > Notatki
   > Zakończenia

   > Screeny
   > Galeria
   > Recenzja
   > Solucja
   > Soundtrack
   > Odkrycia
   > Powiązania
   > Scenariusz
   > Teksty
   > Kody

   > Ranking
    Silent Hill - Ranking
   -------------------------

Po każdorazowym przejściu gry, kiedy przelecą już wszelkie filmiki i napisy końcowe, pojawia się zawsze tzw. "Ranking Screen", który ma na celu ocenić i zobrazować to jak graliśmy. Jest to coś w rodzaju tablicy wyników, która pokazuje jak dobrzy jesteśmy w Silent Hill i ew. jakie zakończenie udało nam się zdobyć. Postaram się teraz wytłumaczyć po kolei z czego składa się ten ekran i co jest w nim zawarte:

Mode: Mówi nam jedynie na jakim poziomie trudności udało się nam ukończyć grę (Easy, Normal lub Hard).

Game clear:
Tutaj jest zawarta informacja o tym ile razy udało nam się ukończyć grę na danym save'ie. Jeśli ukończyłeś ją więc po raz 1 to pojawi się tam "1". Po każdorazowym przejściu gry należy zapisać grę na ten sam save, aby ilość przejść oraz zakończeń była wliczana później w rankingu. Oczywiście należy też zaczynać nową grę wczytując takiego save'a, bo inaczej nasza kolejna gra nie będzie wliczona do rankingu. Za każdym razem kiedy rozpoczynamy nową grę z takiego save'a poziom trudności podnosi się (zatrzymuje się oczywiście na poziomie Hard).

Ending: Informacja o tym jakie zakończenie udało nam się uzyskać (BAD, BAD+, GOOD, GOOD+ lub UFO). Polecam oczywiście zobaczyć wszystkie zakończenia.

Saves: Mówi nam ile razy zapisywaliśmy stan przez całą grę.
Continues: Mówi nam ile razy byliśmy zmuszeni (poprzez śmierć) aby użyć opcji "Continue".
Total time: Czas poświęcony na przejście gry.
Walking distance: Ile kilometrów udało Ci się przejść Harrym podczas całej gry.
Runnig distance: Ile kilometrów udało Ci się przebiec Harrym podczas całej gry.

Items: Pokazuje ile z 204 dostępnych w grze przedmiotów udało Ci się zebrać. W nawiasie podane są przedmioty z trybu "Next Fear".

Defeated enemy by fighting: Ilość potworów, które udało Ci się unicestwić bez użycia broni palnej.
Defeated enemy by shooting: Ilość potworów, które udało Ci się unicestwić przy użyciu broni palnej.

Shooting style: Tutaj zawarta jest informacja o tym jak celne były twoje strzały w różnych dystansach (short-z bliska, middle-z pół dystansu, long-z daleka oraz no-aim-nie trafione).

Your rank: To jest ogólna ocena twojej gry, która jest podsumowaniem wszystkiego. Składa się ona z dużych i małych gwiazdek. Znacznie ważniejsze są te duże. Każda duża gwiazdka to jeden punkt, a każda mała jest jedynie 1/10 punkta. Tak więc jeśli masz 8 dużych gwiazdek i 5 małych to znaczy, że otrzymałeś ocenę 8.5. Najwyższa ocena to 10.0 punktów i jest baardzo ciężka do zdobycia.

Złote wyróżnienia: Jeśli byłeś wystarczająco dobry w jakichś konkretnych aspektach gry (tych, które brane są pod uwagę w rankingu) to zostaną one wyróżnione złotym kolorem. Aby osiągnąć takie wyróżnienia w danych dziedzinach należy:

Game clear: 5 lub więcej
Wystarczy tutaj zdobyć wszystkie możliwe zakończenia.

Ending: Good+
Należy koniecznie zdobyć zakończenie Good+.

Saves: 2 lub mniej
To zadanie nie należy do najprostszych. Przejście gry mając do dyspozycji tylko 2 save'y to istna mordęga. Moim zdaniem dobrym sposobem jest zapisanie stanu przed pierwszym bossem (Lizard), a 2 można wykorzystać np. przed walką z Samael'em. To są takie 2 główne miejsca, w których możemy łatwo zginąć, więc chyba warto wcześniej zapisać stan gry.

Continues: 1 lub mniej
Tutaj też nie jest tak łatwo. Możesz użyć tylko raz opcji Continue po tym jak zginiesz.

Total time: 1hr 30min lub mniej
Czas przejścia gry nie może być większy niż półtorej godziny. Bardzo ciężkie zadanie, ale jest to do zrobienia. Najważniejsze jest to, aby omijać od razu wszelkie wstawki filmowe, używać ciągle biegania, znać rozwiązania do wszystkich zagadek i dobrze orientować się co gdzie jest.

Items: 150 lub więcej
To akurat nie powinno stanowić problemu.

Jak zdobyć 10 gwiazdek?

Zacznijmy od tego, że nie możemy grać po raz pierwszy w Silent Hill z myślą o tym aby zdobyć tak wysoką notę. Musimy dobrze znać wszystkie lokacje, na pamięć znać zagadki, położenie określonych przedmiotów itp. Co najważniejsze musimy dobrze się w tym wszystkim orientować, podstawa to sterowanie i znajomość wszystkiego co nas otacza... Przystawanie i zastanawianie się nad mapą nie wchodzi tutaj w grę. Również ważne jest to aby omijać wszelkie wstawki, dialogi i wybierać możliwie najkrótsze trasy do ważnych punktów w grze. Tutaj liczy się czas, więc unikajcie wszelkich zastojów w akcji, a gdy naprawdę musicie pomyśleć to wystarczy wcisnąć pauzę (wtedy czas w grze nie jest liczony).

Ustawienie broni. Oczywiście najlepiej jest ustawić opcję AUTO-AIMING w bonusach. Po ukończeniu gry po raz pierwszy będziemy mieli w opcjach możliwość (naciskając R1 albo L1) przejścia do specjalnych-bonusowych ustawień - właśnie tam pojawia się opcja "Auto Aiming". Teraz dalej, chodzi głównie o dalsze ustawienie broni, które jest tylko i wyłącznie możliwe gdy kończymy grę na kolejnych jej zakończeniach. Maksymalne ustawienie to x6, i będziemy je mogli włączyć zaczynając grę z myślą o kończeniu gry 6 raz... Czyli musimy kończyć grę w takiej kolejności zakończeń:

GOOD+ (musimy odblokować Channelling Stone)
UFO (musimy odblokować Hyperblaster)

BAD
BAD+
GOOD

Gdy teraz zaczniemy grać będziemy mogli ustawić broń na x6.

Wybór trudności w grze. Zaczynając od Easy za każdym naszym szczęśliwym zakończeniem gra będzie nam podwyższać poziom trudności - za 3 razem będziemy mieli więc Hard. Najlepiej jest grać od początku na najwyższym poziomie trudności, bo przyzwyczaimy się dzięki temu do poziomu gry i nie spotkają nas żadne niespodzianki, które na pewno sprawiły by nam problem, gdy nie graliśmy na najtrudniejszym poziomie.

Grę musimy ukończyć dostając złotą gwiazdkę za "GAME CLEAR", musimy więc grać tak długo aż ją dostaniemy, inaczej z maksymalnego wyniku nici... Musimy mieć 2 zakończenia GOOD+ aby dostać złotą gwiazdkę za "ENDING". Po pierwszym dostajemy tam Channelling Stone, a co za tym idzie musimy jeszcze raz zagrać kończąc grę zakończeniem "UFO" żeby zdobyć Hyperblaster. Wytłumaczę o co tu chodzi, bo wydaje się to trochę bezsensowne. Gdy grę kończymy po raz pierwszy musimy postarać się o zakończenie GOOD+ aby potem zgodnie z kolejnością, którą wcześniej pokazałem w 3 podejściu już mieć Hyperblaster. Najważniejsze jest to żeby grając już ostatni raz zdobyć właśnie po raz 2 zakończenie GOOD+, bo tylko wtedy dostaniemy 10 gwiazdek.

Następną bardzo ważną sprawa jest zapisywanie stanu naszej gry. Możemy to zrobić tylko 2 razy, inaczej nie dostaniemy maksymalnej noty. Jednak aby grę zachować tylko 2 razy musimy iść na pewien sposób, ponieważ zasadniczo tylko bossowie mogą nam zaszkodzić i spowodować, że cały nasz trud spełźnie na niczym... Pierwsze zachowanie gry robimy przed walką z bossem w podziemiach alternatywnej szkoły. Lizard może nam poważnie zaszkodzić, a dzięki save'owi gdy nas załatwi zaczniemy grę od dogodnego miejsca. Kolejne zachowanie robimy dopiero przed walką z Samaelem.

Teraz sprawa tego ile razy możemy zaczynać grę gdy nie uda nam się walka z jakimś bossem lub zjedzą nas pieski :D. Niestety tylko i wyłącznie raz.. Jeżeli polegniemy po raz 2 to nie mamy co zaczynać od zachowanego miejsca... Zresztą najlepiej jest się postarać przejść grę bez nawet jednej wpadki, bowiem bardzo wpływa to na czas gry, który tu też odgrywa bardzo ważną role. Nasz czas gry musi być poniżej 1 godziny i 30 minut. Właśnie tu przydaje się dobra znajomość Silent Hill, ponieważ musimy wiedzieć gdzie są najpotrzebniejsze nam rzeczy związane z zagadkami itp. Nie możemy tracić czasu na zwiedzanie czy gubienie się w poszczególnych lokacjach czy też na ganianiu piesków w mieście. Musimy działać szybko, bo każda sekunda się liczy.

Kolejna sprawa to "WALKING DISTANCE" i "RUNNING DISTANCE". Nie powinniśmy się za bardzo przejmować oceną za te elementy. Nigdy nie dostaniemy tam złotej gwiazdki, bo grę trzeba ukończyć jak najszybciej... Kolejną ważną sprawą jest to co ze sobą nosimy. Nasz status Items musi wynosić: 150/20 aby dostać najlepszy wynik, więc tu też jest ważna dobra pamięć, znajomość lokacji i poszczególnych miejsc. Musimy wiedzieć co gdzie i w jakiej ilości się znajduje... Jak nie zapamiętamy tego wszystkiego to robimy sobie notatki i tyle...

Kolejną sprawą jest zabijanie przeciwników... Tu mamy poważny problem, bo nie wiadomo do końca ile tego mięsa trzeba zabić, pewne jest że musimy ich zabić minimum 250, a czasami wystarczy na przykład zabicie 90 przeciwników poprzez walkę i 120 poprzez strzelanie... Wiążę się to z tym z jakiej broni korzystamy. Najlepszym sposobem i najbardziej pewnym jest zabicie przynajmniej 40 z jednego typu broni jaki jest w grze. Musimy się tutaj też zastanowić gdzie czego użyć. Bronie większego kalibru najlepiej jest używać na większej grupce przeciwników znajdujących się w mniejszym pomieszczeniu, musimy wyczuć gdzie czego jest najlepiej użyć żeby zmarnować jak najmniej czasu, a osiągnąć wymaganą ilość zabić...

Musimy pamiętać też o stylu naszego strzelania. Nie możemy pudłować, musimy starać się być jak najbliżej przeciwnika, pozwolić mu na to żeby podszedł sobie do nas, a wtedy strzał jest najpewniejszy. Strzelanie na duże odległości i do tego nie celne mija się z celem i nic nam nie da... Pamiętajmy też o tym, że gdy docieramy do jakiegoś bossa nasz poziom energii musi być na maksimum. First Aid Kit przyda nam się przed samą walką z Samaelem, bo musimy być w doskonałej kondycji... Najlepiej jest nie latać po całym obszarze gdy ten nas atakuje, lepiej jest przyjąć atak i użyć paru Health Drinks aby móc spokojnie grać dalej... Tutaj jednak jest najlepiej strzelać z dużej odległości używając oczywiście najsilniejszej broni.