Powiązania mitologiczne, biblijne i
kulturowe:
Chyba nikogo nie zdziwi fakt, iż Silent Hill zawiera wiele odniesień do
mitologii. Postaram się tutaj przedstawić te najważniejsze. Pamiętacie może często
pojawiające się w grze imię Samael? W literaturze rabinackiej imię to oznacza
"przywódcę wszystkich szatanów" oraz Anioła Śmierci. W słowiańskiej
Księdze Henocha jest on księciem demonów i czarnoksiężników. W żydowskich legendach
Samael jest zaś czasem dobrym, a czasem złym aniołem. W tradycji żydowskiej jest on
mężem Lilith, działa w nocy i kusi ludzi do złego. W Zoharze Samael jest Aniołem
Śmierci i władcą planety Mars. Zgodnie z żydowską legendą o Talmudzie, Samael spotyka inną istotę
odrzuconą przez Boga - demona o imieniu Lilith (pamiętacie drzwi "Lilith" w
"Nowhere"?). Razem z Lilith, Samael kusił Adama i Ewę, a wężem który
skusił Ewę była właśnie Lilith, która później stała się żoną Samaela. W
niektórych kulturach Lilith uważana jest za esencję kobiecego zła. Wracając jeszcze
raz do legendy o Talmudzie, Lilith ukazana jest tam jako kobieta-demon, która kocha
dzieci. Podobno jeśli dziecko uśmiecha się podczas tzw. Sabatu to wywołane jest to
właśnie przez Lilith.
W Silent Hill pojawiły się również imiona innych aniołów, a nawet ich
pieczęcie! Prawie pod sam koniec gry musimy przejść przez drzwi, które są zamknięte
pieczęciami - Aratrona (anielskiego alchemika, wodza 17,64 mln duchów), Bethora (wodza
29 tyś. legionów duchów), Phalega (Pana Wojny), Hagitha (anielskiego alchemika i wodza
4 tyś. legionów duchów) oraz Ophiela (wodza 100 tyś. legionów duchów). Na pewnej
stronie o ezoteryce znalazłem te oto diagramy:
Sigil of Och Sigil of Phul Sigil of Ophiel
_____
| | | o o o o | / o /
| | | | | | | |/__|_/_______
| | | | | | | | |/ /
| | | | |__| | | / /
|____|____| |_/| |\_| | /| /
| |/\| | / | /
o o |/ |____/
Sigil of Hagith Sigil of Phaleg
____________________
| | | | | | | |
| | | | | /\ | | |
| | | | | | | | | /__\ | | |
| |__|______|__| | | | | h | | |
| | | | | | |______|__|__|
| | | | | |_________|__|
|______| |______| |____________|
Sigil of Bethor Sigil of Aratron
___
| | | | | | |
| | | | | | | | |
|_|____| | | | _____|__|___ |
| | | | |_____|_____| |______|
| | | | | |
| |___________|___| | |
|_____________| |_____________________|
Następną sprawą jest tajemnicza
piramidka, którą nosimy w swoim inwentarzu przez jakiś czas. Nazywa się Flauros i tak
naprawdę jest to imię jednego z 72 złych duchów, które Salomon, według legendy
zamknął w mosiężnym naczyniu i wrzucił do morza. Wcześniej Flauros zajmował, jak
sam wyznał Salomonowi, wysokie stanowisko w hierarchii niebiańskiej. W piekle Flauros
(Flavros, Hauras, Haures, Havres) jest wielkim księciem - dowodzi 36 legionami złych
duchów. Zawsze daje prawdziwe odpowiedzi związane ze wszystkim co działo się w
przeszłości, teraźniejszości i co będzie dziać się w przyszłości, ale pod
warunkiem, że znajduje się w magicznym kręgu. W innym przypadku może udzielić nam
błędnych odpowiedzi.
Pojawiający się w grze "Winged God" jest bardzo podobny do obrazka
narysowanego przez Eliphasa Levi (XIX wieczny pisarz okultystyczny) w jego książce pt.
"Transcendental Magic".
Jest taki moment w grze, gdzie Dahlia mówi: "I was shocked to hear the talisman of Metraton was being
used". W żydowskich legendach Metraton jest najwyższym z aniołów, o którym
bardzo mało wspomniano w zapiskach biblijnych. Jedną z interpretacji jego imienia jest -
"one who occupies the throne next to the Divine throne.", czyli - "ten,
który zajmuje tron tuż obok Boskiego tronu". Tradycyjne źródła mówią, że
Metatron był prorokiem Enoch, który został zabrany do Nieba i
"przetransformowany" w anioła ognia z 36 parami skrzydeł, aby pracował jako
niebiański skryba. W pewnej szkole mistycyzmu, Metatron jest najwyższą z istot
niebiańskich (13 do 18 stóp), stał się mniej znany jako "YHWH". W Hebrajskim
litery "YHWH" są najbardziej poświęconym i nie udowodnionym imieniem Boga.
Ugrupowania masonów są jak wiadomo
tematem bardzo rozpamiętywanym przez media, pisarzy czy filmowców.
Najprawdopodobniej odniesienie do nich jest zawarte również w Silent Hill. Po pierwsze
Harry Mason oraz jego żona adoptowali Cheryl co oznacza dosłownie, że "została
adoptowana przez Masonów". Znak Samaela, który często pojawia się w grze jest
bardzo podobny do znaku masonów. Piramidka z symbolem oka znajduje się na odwrocie
amerykańskich banknotów. Najprawdopodobniej decyzje związane z walutą i wyglądem
flagi Stanów Zjednoczonych podejmowali członkowie Masonów. Niegdyś aby zostać
członkiem Masonów należało przyrzec dyskrecję. To raczej nic złego, ale niestety
karą było okrojenie ze skóry (być może ma to związek z ciałami w alternatywnym SH).
Masonowie spotykali się potajemnie, ale członkami byli mieszkańcy miasta (przypomnij
sobie Antique Shop w Silent Hill).
Kiedy spotykamy Dahlie w kościele
wypowiada ona pewne słowa, które dla większości osób są zupełnie niezrozumiałe i
bez odpowiedniej wiedzy są nie do rozszyfrowania. Oto słowa, które wypowiada Dahlia: "You must
follow the path of the hermit concealed by the flauros". W Silent Hill większość
rzeczy ma swoje wytłumaczenie, więc postanowiłem zasięgnąć informacji w internecie.
Dowiedziałem się, że owy Hermit jest jedną z kart tarota (dziewiątą) i rzeczywiście
istnieje coś takiego jak "ścieżka Hermita". Hermit wg. symboliki kart tarota
jest przewodnikiem, który prowadzi nas ku światłości, na sam koniec ciemnego
korytarza. Dahlia chce abyś przeprowadził Alesse z jej koszmaru (mrocznego Silent Hill)
do normalnego świata, więc być może nie bez powodu wypowiada te słowa. Więcej
informacji o karcie Hermita znajdziecie - Tutaj.
Prawie pod koniec gry, musimy zdobyć specjalne klucze
(pieczęcie) potrzebne do otwarcia stalowych drzwi w pokoju Alessy. Każdy z kluczy ma
swoją nazwę, symbolikę i znaczenie. Klucz, który nazywa się Ankh pochodzi oczywiście
z kultury starożytnego Egiptu i uznawany jest jako symbol fizycznego i nieśmiertelnego
życia. Ankh w języku starożytnego Kemetu oznacza dosłownie "życie" i dla
wielu jest on siłą twórczą będącą w stanie dać komuś życie. Kolejnym kluczem
jest Ouroboros. Ouroboros to imię tzw. Węża Świata (World's Serpent), któremu udało
się okrążyć cały Świat w momencie gdy większość ludzi uważała jeszcze, że
ziemia jest płaskim dyskiem (ma to raczej symboliczne znaczenie). Pojawił się jeszcze
klucz będący amuletem Solomon'a, który wg. wielu okultystów jest amuletem dającym
ogromną wiedzę i magiczną moc.
Phaleg, Hagith i inne nazwy drzwi występujących w grze
zostały zapożyczone od tzw. olimpijskich "duchów" (Olimpic Spirits). Z
pewnych źródeł dowiedziałem się, że są one częścią instrukcji do stworzenia
czegoś w rodzaju planetarnego talizmanu:
Słońce - Och
Księżyc - Phul
Merkury - Ophiel
Wenus - Hagith
Mars - Phaleg
Jupiter - Bethor
Saturn - Aratron
W wielu starożytnych kulturach wierzono,
że jeśli ludzkie ciało zazna odpowiednio dużo bólu to dusza opuści ciało aby je
chronić. Niektórzy ludzie tacy jak np. szamani odprawiają nawet specjalne rytuały aby
osiągnąć ten stan. Oczywiście jest to nawiązanie do Alessy, bowiem jej fizyczna
postać zaznała wyjątkowo dużo bólu.
Kiedy Harry pierwszy raz spotyka Dahlie w kościele, mówi ona do niego coś w stylu:
"Your coming was foretold by Gyromancy". "Gyromancy" to bardzo stary
rytuał odgadywania, gdzie ludzie chodzą w kółku z zaznaczonym literami do momentu aż
dostają zawrotów głowy i potykają się o różne punkty kręgu, ukazując tym samym
treść proroctwa.
Zapewne pamiętacie moment, w którym będąc w strasznym szpitalu nagle w windzie
pojawił przycisk dla 4 piętra. Już sama ta sytuacja jest dla każdego straszna, bo w
końcu jak mógł tak nagle z nikąd pojawić się 4 przycisk i w ogóle to piętro,
którego wcześniej nie było?! Całe zdarzenie wywarło na pewno jeszcze większe
wrażenie na japończykach oraz ludziach znających choć trochę ich kulturę. Otóż
okazało się (po przewertowaniu odpowiednich źródeł), że w Japonii nie ma w ogóle 4
piętra!!! Dlaczego? Bo 4 brzmi w języku japońskim jak "śmierć"! Oto co
znalazłem na ten temat:
"Liczba cztery: Liczbę tą określa się jako "shi". W taki sam sposób
określane jest słowo "śmierć". Nikt nie powinien dawać prezentów
składających się z 4 części itd. W niektórych hotelach i szpitalach nie istnieją
pokoje ani nawet piętra o numerze 4."
Samael w Silent Hill z wyglądu bardzo przypomina innego bardzo znanego demona o imieniu
Baphomet. Być może autorzy gry w jakimś stopniu wzorowali się na wizerunku Baphometa,
ale wątpię aby Samael miał jakikolwiek inny związek z tym demonem. Historia Baphometa
jest ściśle powiązana z historią Zakonu Templariuszy. Niektórzy z torturowanych
templariuszy opisywali Bafometa jako skrzydlatą postać, z nogami zakończonymi kopytami
i głową kozła. Właśnie w takiej postaci przedstawił go Eliphas Levi, słynny
XIX-wieczny okultysta. Bafomet E.Leviego ma symbolizować dualizm
wszystkich rzeczy. Posiada męskie narządy płciowe i zarazem kobiece piersi. Lewa ręka
wskazuje w dół, na czarny półksiężyc, co ma oznaczać Zło. Prawa natomiast
skierowana jest ku górze, ku białemu półksiężycowi, czyli ku Dobru. Na
przedramionach widnieją napisy "Solve" (rozwiąż) i "Coagula"
(zwiąż). Levi utrzymywał, że Bafomet templariuszy jest symbolem Istoty Najwyższej,
której oddają cześć wszyscy okultyści, także masoneria. Według niego samo słowo
"BAFOMET" jest kodem Świątyni Salomona, bo jeśli odczytamy je od tyłu, jako
"TEM-OH-AB", ma to oznaczać "Templi Omnivm Hominvm Pacis Abbas",
czyli "Ojciec Świątyni Pokoju Wszystkich Ludzi".
Baphomet E.Levi
Samael z Silent Hill
Lista nazw ulic z gry i identyczne
nazwiska twórców filmów i książek:
a. Finney - Jack Finney, "Time and Again"
b. Bachman - Pseudonim Stephen'a King'a, autora - "The Regulators"
c. Bloch - Robert Bloch, "Psycho"
d. Matheson - Richard Matheson, "I Am Legend"
e. Ellroy - Jack Ellroy, autor - "The Black Dahlia"
f. Bradbury - Ray Bradbury, "Something Wicked This Way Comes"
g. Levin - Ira Levin, "Rosemary's Baby"
h. Sanford - John Sanford (John Camp), "Chosen Prey"
i. Simmons - Dan Simmons, "Song of Kali"
j. Sagan - Carl Sagan, "Contact"
k. Crichton - Michael Crichton, "Jurassic Park"
l. Koontz - Dean Koontz, "Phantoms"
m. Midwich - nazwa miasta w "The Midwich Cuckoos"
n. Wilson - F. Paul Wilson, "Nightworld"
o. Craig - Craig
Rice,"Home Sweet Homocide"
p. Weaver - Tom Weaver - "The Tingler"
Jeden z filmików końcowych
zawiera także kilka ciekawych powiązań z filmami:
a. Muzyka jest bardzo podobna do tej skomponowanej przez Angelo
Badalamenti'ego do filmu "Twin Peaks"
b. Sposób w jaki Dr. Kaufman tańczy jest podobny do tańca "Man from Another Place" z filmu "Twin Peaks"
c. Twarz Cheryl Mason jest podobna do Kelly
MacDonald na okładce filmu "Trainspotting"
Inne powiązania gry z filmami i z
dziełami literatury:
- Mgła, latające potwory i klimat
panujący w miasteczku - wszystko to przypomina książkę S.Kinga - "The Mist"
- Nazwa "Norman's Motel" wydaje się mieć związek z "Psycho" Roberta
Blocha - (Norman Bates. Bates Motel)
- Napis "Metropol" na jednym z budynków wygląda identycznie jak w znanym
włoskim filmie "Demons"
- W "Sphere" Crichtona, bohaterowie "manifestują" swoje myśli w
materialnych formach zupełnie jak Alessa
- W "Regulators" R.Bachmana, mały chłopiec tworzy różne kreatury używając
siły umysłu - tak jak Alessa
- Na drzwiach garażu, na wschód od
Jim Beam słowo "REDRUM" jest zapisane krwią ("The Shining")
- Harry ma zdolność widzenia scen z przeszłości tak jak
dzieciak z filmu "The Shining" Kubricka.
- W innej szkole, w łazienkach, wszystkie zlewy są
zachlapane krwią tak samo jak w "It" (To) Stephena Kinga.
- W filmie "Lost Highway" Davida Lyncha wiele imion
i nazwisk (pod koniec filmu) przypomina te z Silent Hill.
- Tuż obok sklepiku z antykami wiszą plakaty reklamujące
film "Carrie" - kolejne nawiązanie do S.Kinga.
- W książce "Salems Lot" Stephena Kinga jednym z bohaterów jest szeryf
o nazwisku Gillespie.
Na początku gry akcja toczy się w kawiarence "Cafe'
5to2", której nazwa i wnętrze są identyczne jak w filmie pt. "Natural Born
Killers" (Urodzeni Mordercy). Zgadza się wiele szczegółów takich jak: wygląd
stolików i ławek, telewizor stojący na ladzie, automat do gier, duża tablica z menu i
wiele innych.
Karuzele w "Amusement Park" wyglądają podobnie
do tych z "Something Wicked This Way Comes" Bradburyego. W "Rosmary's
Baby" Romana Polańskiego grupa ludzi zajmuje się okultyzmem i wieży w narodziny
"demonicznego" dziecka. W "Phantoms" Deana Koontza bohaterowie
trafiają nagle do opuszczonego miasteczka. W hotelu odkrywają napis "Timothy Flyte
- The Ancient Enemy", zapisany na lustrze w łazience. Następnie okazuje się, że
słowa te są tytułem książki i nazwiskiem jej autora. Tak samo kiedy przechadzamy się
po innej szkole natrafiamy na napis: "Leonard Rhimes - The Monster Lurks"
(także w łazience), co również wydaje się być tytułem książki oraz jej autorem.
Każdy kto oglądał trylogię "Evil Dead" zauważył zapewne pewne
podobieństwa Harry'ego do Brucea Campbella (Ash) (dubeltówka, piła motorowa itd...). Z
nagłówka jednej gazety wyczytać można słowa "Bill skins a fifth", co
najprawdopodobniej nawiązuje do filmu "Silence Of The Lambs" (Milczenie Owiec).
Na ulicy Bachman St. znaleźć można tabliczkę z napisem "Blue Belle". Jest to
nawiązanie do znanej książki Andrew Vachess'a - książka nosi taki sam tytuł jak napis na
tablicy. Nazwa sklepu, w
którym znajdujemy piłę motorową - "Cut-Rite Chainsaws" została
zaczerpnięta z filmu "Texas Chainsaw Massacre 2". Na jednej z reklam na ulicy
Sagan pojawia się napis "Crusher Dan" i twarz mężczyzny - jest to nawiązanie
do filmu anime pt. "Crusher Joe" (twarz głównego bohatera jest bardzo podobna
do twarzy, która pojawia się na reklamie). Na ulicy Simmons St. znajduje się sklep o
nazwie "FAA". W filmie pt. "12 Monkeys" z Bruce'm Willis'em i Brad'em
Pitt'em taki sam "sklep" jest kryjówką dla pewnej organizacji. O nawiązaniu
do tego filmu świadczą również inne znaki znajdujące się na ścianach sklepu -
porozwieszane ulotki z czerwonym symbolem oraz głowa świni nad drzwiami.
Na wprost od sklepu z antykami (Antique Shop) jest miejsce nazwane "Mushnik's
florist". Jeśli spojrzysz przez okno i przyjrzysz się dokładnie temu co tam widać
to ujrzysz znak z napisem "Look on the Phantastic new plant Aurdey Junior". Z
tego co słyszałem jest to związane z filmem pt. "The Little Shop of Horrors".
Na rogu ulic Finney i Bachman St. znajduje się budynek, który odziedziczył swoją
nazwę najprawdopodobniej po Algernon'ie Blackwoodzie. Blackwood był angielskim
gawędziarzem i specem od zjawisk nadprzyrodzonych. Występował bardzo często w
telewizji, gdzie słynął z niesamowitych opowieści o duchach. Zainspirowany był w
dużym stopniu twórczością H.P.Lovecrafta, a jego najbardziej znane książki to
"The Empty House" (1906) oraz "John Silence" (1908).
Również jeden z budynków na końcu ulicy Bradbury ma swoją nazwę po wielkim
amerykańskim pisarzu Marku Twainie, który był autorem tak znanych książek jak:
"The Adventures of Tom Sawyer" oraz "The Adventures of Huckleberry
Finn"
Na jednym z budynków Simmons St. wisi tabliczka, która najprawdopodobniej jest
nawiązaniem do serialu Ultraman. Oto treść zapisana na owej tablicy:
"DYNA
Take Me Higher
TIGA
Japanese Tokusatsu
Ultraman is great
best Ultraman.
is GAIA"
Całość jest nawiązaniem do serii: Ultraman Tiga, Ultraman Dyna, Ultraman
Gaia. Słowa "Take Me Higher" pochodzą z refrenu piosenki, która pojawia się
w tym serialu.
Wszyscy lekarze i wszystkie pielęgniarki
w Alechemilla Hospital oraz Cybil mieli w swoim ciele coś co ich kontrolowało (w
Amusement Park z ciała Cybil wychodzi jakieś dziwne stworzenie) lub pozwalało
funkcjonować im po śmierci (garby na plecach pielęgniarek). W horrorze klasy B pt.
"Night Of The Creeps" identyczne stworzonka jak te, które pojawiło się u
Cybil wchodzą w ludzkie ciała, a następnie przejmują nad nimi kontrolę i sprawiają,
że martwi ludzie ożywają.
W filmie "Jacob's Ladder"
pojawia się wiele scen podobnych do tych z Silent Hill: ciągłe zmiany rzeczywistości,
podobne ruchy kamer oraz jedna scena, w której wózek inwalidzki jedzie przez szpital w
innym, odmienionym świecie podobnym do tego z Silent Hill (ociekające krwią kraty,
wentylatory itd...). Nawet zakończenie filmu jest podobne do jednego z zakończeń gry
(jeżeli nie wierzycie to sprawdźcie sami - film dostępny jest w wielu sieciach p2p typu
"eMule"). Przeglądając płytę z grą natrafiłem nawet na teksturę tablicy
reklamowej, która najprawdopodobniej pochodzi z filmu (identyczna reklama pojawia się
kiedy Jacob budzi się w pędzącym metrze):
"HELL.
That's what life can be doing drugs...
But it doesn't have to be that way
Help is available day or night"
Film pt. "Session 9" (Sesja 9)
opowiadający o robotnikach zajmujących się usuwaniem elementów azbestowych z
opuszczonego szpitala psychiatrycznego bardzo wyraźnie przypomina klimatem Silent Hill.
Głównie dzięki lokacjom (ciemne korytarze szpitala psychiatrycznego), muzyce (bardzo
przypomina muzykę z OST pierwszej części Silent Hill) oraz odczuciu izolacji, odcięcia
głównych bohaterów od ludzi i normalnego życia. Oglądając film miałem momentami
wrażenie, że jest to oficjalna ekranizacja gry - szczególnie w momentach gdy jeden z
gł. bohaterów biegał sam z latarką po mrocznych korytarzach słysząc różnego
rodzaju psychodeliczne odgłosy. Jeśli jesteście fanami gry obejrzyjcie ten film
koniecznie. Można go ściągnąć bez problemu z sieci, a i ze znalezieniem napisów nie
powinno być problemów.
Najprawdopodobniej również film pt. "Angel Heart" z Mickey'em Rourke w roli
głównej był inspiracją dla twórców Silent Hill. Cała atmosfera filmu, zbieżność
imion (jeden z bohaterów to Harry) i pewnych scen to nie jedyne kwestie, które mogą nas
w tym przekonaniu utwierdzić. Poza tym, przede wszystkim klimat filmu dosyć ostro
nawiązuje do gry.
W filmach "Dark Water" oraz "Darkness" odnaleźć można analogie
związane głównie z muzyką, panującym w obu filmach klimatem i kilkoma patentami rodem
z Silent Hill. W "Darkness" pojawia się motyw zardzewiałych, zakrwawionych
ścian ciemnego korytarza, zaś w "Dark Water" mamy postać małej dziewczynki,
która manifestuje swoją złość i cierpienie przed gł. bohaterami.
Genialny film pt. "Donnie Darko" w sposób bardzo powierzchowny nawiązuje do
Silent Hill. Podczas niektórych scen pojawia się mroczna muzyka, która przywodzi na
myśli industrial'ną muzykę z Silent Hill. Pojawia się tam również nazwisko
Gillespie.
Klimat miejsca do jakiego trafiają bohaterowie filmu pt. "My Little Eye" bardzo
często przywodzi na myśli miasteczko Silent Hill i wszystkie momenty gry, w których
czuliśmy wyobcowanie i tajemniczą aurę otoczenia.
Scena, przed którą Harry walczy z Samaelem pod koniec gry
mocno nawiązuje do kultowego filmu Hitchcock'a pt. "Psycho". Tuż po wyjściu z
dziecięcego pokoju, nasz bohater znajduje się na korytarzu, na 2 piętrze budynku.
Widać wtedy drzwi z lewej strony, jeszcze jedne z prawej i schody prowadzące do Samaela.
Każdy kto widział film powinien zauważyć podobieństwo tego korytarza do tego
pokazanego w filmie (nawet ujęcia kamer są podobne) i przypomnieć sobie pewną scenkę
z filmu, w której jeden z ludzi badających sprawę wchodzi powoli po schodach tylko po
to, aby zostać poćwiartowanym przez "matkę" Normana.
W alternatywnym świecie pełno jest takich smaczków jak
zakrwawione podłogi z metalu, kraty ociekające krwią lub zwisające łańcuchy. Cała
ta idea z alternatywnym światem i jego przenikaniem jest bardzo podobna wizualnie i
koncepcyjnie do tej z filmu Hellraiser (szczególnie do 2 części).
W okolicach sklepu z antykami można natknąć się na
plakaty reklamujące bardzo popularny niegdyś film pt. Carrie Briana De Palma.
Jak się okazało nie jest to jedyny sposób w jaki gra odnosi się do tego filmu.
Główna bohaterka filmu (tytułowa Carrie) zachowuje się w bardzo podobny sposób co
Alessa - posiada min. wiele ciekawych zdolności paranormalnych. Jej matka Margaret jest
zaś (analogicznie do matki Alessy) fanatyczką religijną i planowała niegdyś
uśmiercić swoją córkę.
Podczas gry nie raz napotykamy się na wózki inwalidzkie.
Jest to z całą pewnością nawiązanie do "The Changeling" (Zemsta po latach),
kultowego filmu grozy, który niestety jest nie do zdobycia w Polsce. Jest to film o
kompozytorze, którego nawiedzają wspomnienia sprzed lat oraz duch małego chłopca.
Bardzo często przewija się tam wątek z wózkiem inwalidzkim. W jednej z najlepszych
scen filmu główny bohater znajduje małą, czerwoną piłkę, a potem próbuje się jej
pozbyć. Najciekawsze jest to, że znalazłem taką piłkę w Silent Hill, a leżała tuż
obok wózka...
W restauracji na samym początku gry wisi plakat z napisem
"Study, Dammit!". Kiedy Stephen King był studentem w University of Maine,
pracował w gazetce pt. Maine Campus. Pod koniec jednego z semestrów gazetka
opuplikowała zdjęcie, na którym King trzyma strzelbę mówiąc - "Study,
Dammit!".
Główna bohaterka filmu pt. "The Legend Of Hell House" do złudzenia
przypomina postać Alessy z Silent Hill. Jest niemal identyczna (te same rysy twarzy, taka
sama fryzura), a w dodatku nosi bardzo podobne ubranie.
Bohaterka filmu Legend Of Hell
House
Alessa Gillespie z Silent Hill
Jeden ze sklepów w Silent Hill nazwany został "Crabs" - tuż obok niego
znajdują się plakaty reklamujące film "Pet Sementary". W szkole wisi kilka plakatów z napisem -
"THE MARTIANS HAVE ARRIVED". Jest to najprawdopodobniej nawiązanie do "War
of the Worlds" HG.Wells'a. Na mapie Silent Hill jest miejsce o nazwie "South
Park". Trzy klucze potrzebne do otwarcia drzwi w mieszkaniu na Levin st.
najprawdopodobniej mogą być nawiązaniem do "The Wizard of OZ"
(Czarnoksiężnik z Krainy OZ). Spójrzcie na nazwy kluczy i przypomnijcie sobie jakie
postacie występowały w książce (Lion key , Scarecrow key i Woodsman key : lew, strach
na wróble i drwal). W książce "The Langoliers" Stephena Kinga, wszyscy ludzie
lecący samolotem znikają z pokładu za wyjątkiem tych, którzy spali. Identycznie
sytuacja wygląda w Silent Hill. Jedyne osoby jakie nie zniknęły to: Harry (miał
wypadek i zemdlał), Lisa (również zemdlała, a kiedy się otrząsnęła wszystko było
zupełnie odmienione) oraz Kauffman (spał, a kiedy obudził się to zauważył, że
wszędzie jest pusto). Nazwa szkoły "Midwich Elementary School" została
zaczerpnięta od nazwy miasteczka z filmu "Village Of The Damned". Na ulicy
Wilson St. znajduje się restauracja "A Moveable
Feast" - jedna z książek E. Hemingway'a nosi taki tytuł. Rzeźbienia na kolorowych
kostkach, które pojawiaja się w jednej z zagadek w alternatywnym szpitalu są
nawiązaniem do "Alice In Wonderland" (Alicja w krainie czarów) Lewis Carrol.
Silent Hill vs The Ring:
Podejrzewam, że większość z was
widziała już na swoje oczy ekranizację jednego z przebojowych japońskich dzieł
literatury grozy pt. "The Ring". Na początku w kinach pojawiła się wersja
wykreowana przez japońskich reżyserów, która wg. mnie nie należała do udanych.
Zupełny brak elementów grozy i tajemniczości oraz sama "egzotyczność" owego
filmu nie stoją z tym aby uznać go za dobry (podkreślam, że jest to tylko i
wyłącznie moja opinia). Wersja amerykańska, która ukazała się znacznie później
posiadała wszystko to czego brakowało w japońskiej produkcji - odpowiedni klimat,
atmosfera, dobra muzyka itd... Oglądając wersję stworzoną w USA ciężko jest
przymknąć oko na pewne elementy, które nawiązują do gry Silent Hill. Przede wszystkim
muzyka, która de facto opiera się również na dziwnych dźwiękach, szelestach
przywołuje na myśl ścieżkę dźwiękowa z Silent Hill. Szczerze mówiąc to kiedy po
raz pierwszy oglądałem film, wpadł mi w ucho jeden dźwięk, który pojawiał się
dosyć często i od razu kojarzył z grą Silent Hill. Później okazało się, że
identyczny dźwięk rzeczywiście usłyszeć można w grze (sprawdziłem w tym celu nawet
moment, z którym kojarzył mi się ten dźwięk). Na podobieństwach w ścieżce
dźwiękowej sprawa powiązań się nie kończy. Chciałbym zwrócić waszą uwagę na 2
postaci: Alessa Gillespie (Silent Hill) oraz Samara Morgan (The Ring). Zanim przeczytacie
dalszą część postarajcie się znaleźć podobieństwa dla tych dwóch kreacji. Czyż
nie są do siebie podobne?
Obie przeżyły w swoim dzieciństwie
koszmar, który odbił się w późniejszej fazie ich życia na psychice w skutek czego
posiadają nadnaturalne zdolności. W obu przypadkach te nadnaturalne moce jakie posiadły
dają im możliwość kontrolowania umysłów innych ludzi. Alessa jest w stanie
wypełnić umysły innych ludzi swoją koszmarną kreacją alternatywnego miasteczka
Silent Hill, zaś Samara jest w stanie przekazywać swoje myśli wybranym osobom, a nawet
zwierzętom. Matka każdej z dziewczynek próbowała dokonać na nich mordu. W jednym
przypadku skutecznie, a w drugim nie do końca. Ważne jest to, że z obu stron jest to
powodem wytworzenia się tych specjalnych zdolności, bólu oraz całego zła jakie
wypełnia obie wizje. Powracając do ich życia to widać też wyraźnie, że obydwie
postaci cierpiały z tego powodu, że były "inne". Alessa była męczona
psychicznie przez swoją matkę, która chciała wykorzystywać ją w złych celach, przez
co nie radziła sobie zupełnie w szkole. Samara była prześladowana przez swego ojca za
rzeczy, które robiła i ostatecznie zabita przez własną matkę. Przeżyła siedem
pełnych dni w głębokiej studni, w ciemnościach i samotności zanim wyzionęła ducha,
Alessa zaś przeleżała siedem lat w ciemnej szpitalnej celi w piwnicy , zanim
ostatecznie również zakończyła swój przepełniony bólem żywot. Obie konając
cierpiały z powodu krzywd jakie im wyrządzono, co potem odbija się na zdarzeniach jakie
spotykają bohaterów obu produkcji. Myślę, że to wszystko wystarczająco dowodzi o
podobieństwach i powiązaniach między tymi dwiema na pozór zupełnie innymi historiami.
Być może autorzy gry wzorowali się na książce, bowiem z tego co wiem ukazała się
przed powstaniem pierwszej części Silent Hill. Na pewno nie wzorowali się zaś na
filmie, bo powstał ponad 2 lata później.
Bohaterowie Silent Hill:
Imiona i nazwiska wszystkich postaci
występujących w Silent Hill nie są jak się okazało zupełnie przypadkowe. Sami
autorzy gry postarali się zdradzić wiele informacji na temat pochodzenia imion i nazwisk
postaci w przewodniku pt. "Lost Momories". Oto ich wypowiedzi:
Harrold "Harry" Mason - Ze
względu na jego rolę: dobrego, posłusznego ojca postanowiliśmy nazwać go
"Humbert Mason" co miało być nawiązaniem do filmu Stanley'a Kubrick'a pt.
"Lolita".
Niestety było to dosyć nietypowe imię, więc zostało później zmienione. Prawda jest
taka, że "Harry" to pseudonim osoby, która nazywała tą postać.
Cheryl Mason - Początkowo chcieliśmy nazwać ją "Dolores", z tego samego
powodu co postać Harry'ego, ale od razu spotkało się to z niezbyt przychylnymi
opiniami, więc zostało odrzucone. Jej imię pochodzi od Sheryl Lee, ale nie ma
z nią żadnego związku.
Cybil Bennet - Jej nazwisko pochodzi od nazwiska prawdziwej policjantki, która kilka lat
temu została oskarżona o zabójstwo - Lawrencia Bembenek. Zostało jedynie trochę poprawione, aby lepiej
brzmiało. Imię Cybil jest nawiązaniem do modelki Sybil Buck oraz aktorki Sybil Danning.
Lisa Garland - Imię Lisa pochodzi od
imienia aktorki, która gra pielęgniarkę i jest morderczynią w filmie Sanguelia. Jej Nazwisko zostało zapożyczone od Judy Garland, która gra główną rolę w
filmie "The Wizard Of
Oz".
Dahlia Gillespie - Została nazwana tak jak była żona reżysera Dario Argento.
Argento zrobił kilka horrorów (min. Suspiria) i jest mistrzem gatunku.
Michael Kaufmann - Jego nazwisko pochodzi od Lloyda Kaufmana, a imię od Micheal'a Herza. Obaj są
producentami z Troma Studios i znani są z horrorów klasy B typu "The Toxic Avenger".
Alessa Gillespie - Na początku daliśmy
jej imię Asia, które to pochodzi od imienia córki włoskiego reżysera Dario Argento. Jest
to bardzo nietypowe imię, więc ostatecznie postanowiliśmy je zmienić.
Powiązania gry z zespołami muzycznymi:
Nauczyciele z listy w szkole mają nazwiska
po członkach zespołu "Sonic Youth" - Kim Gordon, Thurston Moore, oraz Leonard
Renaldo. W
mieście znajduje się mnóstwo plakatów różnych grup i magazynów muzycznych:
Portishead (znany zespół grający bardzo oryginalną odmianę trip-hop'u), The Big Beat,
Ultra, Hype, Psychic TV (zespół, który w latach 80 tworzył muzykę industrial). Na ulicy Bachman
st. jest ławka z napisem "Gangsta Paradise". Niektóre z
utworów zawartych na soundtracku mają podobne tytuły do utworów nagranych przez
różnych muzyków: Follow the Leader - Korn, Don't Cry - Guns n' Roses, Only You - Elvis
Presley, She - Green Day. Na jednym ze szpitalnych plakatów, pod zdjęciem pielęgniarki dojrzeć można
napis "Lust For Life". Jest to tytuł piosenki Iggy Pop - piosenki, która
znajduje się na ścieżce dźwiękowej z filmu "Trainspotting".
Jeśli przyjrzycie się dokładnie arkuszowi papieru, na którym zapisany został tekst do
zagadki z pianinem to bez problemu dostrzeżecie, że pod tekstem znajduje się zapis
nutowy jakiejś piosenki. Co więcej, jest on podpisany. U góry widnieje tytuł utworu
oraz nazwa wykonawcy: "Don't Trust Anyone Over
Thirty", The Moonriders. Moonriders to japoński zespół tworzący muzykę
elektroniczną, która łączy wiele gatunków takich jak rock, punk, new wave itd...
Jednym z głównych nawiązań do zespołu Psychic TV jest nazwa mostu, który
łączy Old Silent Hill z Central Silent Hill. Nazwa mostu pochodzi od nazwiska lidera
Psychic TV - Genesis P-Orridge.
Powiązania z innymi
grami wideo:
Na Nintendo powstała niegdyś gra pt. "Uninvited", która w dużym stopniu
nawiązuje do gry Silent Hill - przede wszystkim gra rozpoczyna się identycznie (najpierw
rozbijamy się samochodem, a następnie wyruszamy na poszukiwania naszej siostry, która
nagle zniknęła z wraku samochodu). Oryginalna wersja "Clock Tower" dla Super
Nintendo również przywodzi na myśl pierwszą część Silent Hill (niektóre patenty
są bardzo podobne). Kolejnym klasycznym tytułem, który można wyróżnić to bardzo
stara już gra tekstowa pt. "Stephen's Kings The Mist" i wcale nie ma się co
dziwić, bowiem sama książka na podstawie, której powstała gra opisuje miasteczko o
bardzo podobnym klimacie jak w Silent Hill (mgła, latające potwory, zupełna izolacja od
świata).
Clock Tower (Super Nintendo):
Inne powiązania:
Ustawienie postaci, mimika twarzy,
kolorystyka i kilka innych szczegółów na obrazku pochodzącym z zakończenia UFO Ending
są identyczne jak na jednej z oryginalnych kart "Mars Attacks" wydanych w 1960
roku:
Jeśli przyjrzymy się dokładniej 2 obrazkom znajdującym
się poniżej od razu zauważymy różnice. Obrazek z lewej strony pochodzi z intra
(amerykańskiej wersji gry), a ten po prawej z intra pierwszej części Silent Hill
pochodzącego z płyty "Art Of Silent Hill". Trochę zadziwiające jest to, że
oba są inne. Najbardziej zadziwiające jest zaś to, że najprawdopodobniej autorzy
wzorowali się na budowli, która rzeczywiście istnieje i została namalowana przez
Andrew'a Wyeth'a.
Na temat samego domu, jego właścicieli i obrazu
namalowanego przez Wyeth'a można poczytać - Tutaj.
"In the portraits of that house, the windows are eyes
or pieces
of the soul, almost. To me, each window is a different part ofChristina's
life."
~Andrew Wyeth
W zagadce, którą przychodzi nam rozwiązać w hotelu
Indian Runner (miejsce zamieszkania dr. Kaufmann'a) pojawia się imię i nazwisko - Norman
Young. Oczywiście, również w tym przypadku nie obyło się bez powiązań. Po wpisaniu
hasła Norman Young do wszystkich wyszukiwarek, bez problemu można natknąć się na
informacje o niejakim Normanie Youngu, który w roku 1999 (wtedy powstała pierwsza
część Silent Hill) został nagrodzony za swoją pracę nad poprawieniem efektywności
opieki nad ludźmi chorymi na schizofrenię. Jego gł. celem było uczenie pielęgniarek
efektywnej pracy z rodzinami, do których należą osoby chore na tą przypadłość. Jak
wiadomo zagadka pojawia się w miejscu zamieszkania dr. Kaufmanna, który bezpośrednio
związany jest z całą intrygą i szpitalem Alchemilla, w którym to znajdowała się
Alessa. W tym momencie wielu osobom do głowy przychodzi zapewne myśl, że być może
Norman Young był jednym z lekarzy pracujących w szpitalu i zajmował się min. problemem
Alessy? Niestety poza tą zagadką nie ma innych śladów, więc najprawdopodobniej
autorzy dodali to nazwisko do gry jako kolejny smaczek i niewyjaśnioną zagadkę.
Najprawdopodobniej nazwa szpitala w Silent Hill (Alechemilla) pochodzi od nazwy
rośliny rosnącej we wschodnich Karpatach i lasach Kaukazkich. Owe kwiatki dosyć często
pojawiają się w ogrodach botanicznych.
Na ścianach w Nowhere pojawiają się różnego rodzaju obrazy, których
rozszyfrowanie jest z reguły nie lada wyczynem. Pojawiły się tam min. obrazy
przywodzące na myśl sceny męczeńskie z życia Chrystusa. Okazało się, że są to
fragmenty obrazu Michała Anioła "Last Judgment" z 1534 roku. Tutaj
znajdziecie sam obraz, a poniżej są jego fragmenty pochodzące z gry (znaleźć je
można również w Midwich Elementary School):
Jak wiadomo wszyscy mieszkańcy Silent Hill zniknęli z pewnych powodów. Podobne
zdarzenie miało kiedyś miejsce w historii Stanów Zjednoczonych. Na początku 1500 roku
wyspa Roanoke została zasiedlona przez tysiące ludzi. Żyli tam spokojnie, aż pewnej
zimy wszyscy nagle zaginęli. Do dzisiejszego dnia nikt nie wie co stało się z tamtymi
ludźmi. Jedyną wskazówką jaka pozostała na miejscu jest napis wyryty na drzewie:
"Croatoan". Historia ta została wspomniana w książce Stephen'a King'a pt.
"Storm Of The Century", w noweli Dean'a Koontz'a pt. "Phantoms" oraz w
serialu "Łowcy Koszmarów".
Inspiracje autorów gry:
Tuż po wydaniu trzeciej odsłony Silent
Hill w Japoni pojawił się poradnik pt. "SH3 Official Guidebook" napisany min.
przez twórców gry. Pojawił się tam dosyć kontrowersyjny tekst dotyczący inspiracji
autorów. Wymienili w nim większość tytułów oraz nazwisk, które w pełni
potwierdzają moje wcześniejsze odkrycia i zarazem zaskakują jeszcze bardziej bowiem
znajdują się tam takie informacje, których chyba nikt się spodziewał. Oto moje
tłumaczenie tego konkretnego rozdziału:
Książki:
"Mist", "Skeleton Crew", "Pet Semetary," oraz
"Carry" napisane przez Stephena Kinga.
"Phantoms" "Hideaway" oraz "The Door to December" napisane
przez Deana R. Koontza.
"Stinger" - Robert R. McCammon
"The Tale of Toono" - Kunio Yanagida.
"Shikoku" - Masako Bando.
"The Box Man" - Kobo Abe.
"Tomie" - Jyunji Ito.
"Shiori and Shimiko" - Daijiro Moroboshi.
(alternatywny świat w Silent Hill został wykreowany dzięki pracy tego autora)
Filmy:
Reżyser: David Lynch
- Lost Highway (Zagubiona autostrada)
- Eraser Head
- Blue Velvet (scena z szafą i piramidogłowym z 2 części gry jest wzorowana na jednej
ze scen tego filmu)
- Twin Peaks
- Dune
Reżyser: Stanley Kubrick
- Full Metal Jacket
- Lolita (początkowa scena z intra jest wzorowana na scenkach z samochodami z tego filmu)
- A Clockwork Orange (Mechaniczna pomarańcza)
Reżyser: Alejandro Jodorowsky
- El Topo
- Holy Mountain
- Santa Sangre (Holy Blood)
Reżyser: Terry Gilliam
- 12 Monkeys
Reżyser: Chris Cunningham
- Bjork "All Is Full Of Love"
- Klipy muzyczne Aphex Twin's
Inne filmy:
- Jacob's Ladder
- Betty Blue Integral
- Alice
- The Exorcist 3
- The Cell
- Gokumontou
Sztuka:
Hieronymous Bosch - XV wieczny malarz, który miał silny wpływ na surrealizm oraz wielu
surrealistycznych malarzy.
Pieter Brueghel - XVI wieczny malarz mający podobny styl do Bosch'a, przez co często
był z nim mylony. Brueghel posiadał większe zamiłowanie do malowania ludzi niż
potworów jak to robił Bosch.
Francis Bacon - Brytyjski malarz, który miał ogromny wpływ na wykreowane w Silent Hill
potwory.
Salvador Dali - Hiszpański XX wieczny malarz surrealistyczny. Sigmund Freud powiedział
niegdyś, że Dali był jedynym interesującym artystą w danym czasie.
Andrew Wyeth - Amerykański malarz (realizm).
Muzyka:
Industrial Rock:
- Killing Joke
- Alien Sex Fiend
Niemieckie Techno:
- DAF
- Nitzer Ebb
- KLAUS NOMI
Klasyka muzyki New Age:
- VANGELIS
- George Winston
New Wave:
- Visage
- Ultravox
- Midge Ure
|