|
SPOILER
ALERT!
Uwaga, informacje zawarte w dalszej
części tekstu powinny zostać odczytane dopiero po ukończeniu gry, ponieważ ukazują i
wyjaśniają ważne elementy fabuły.Silent Hill: Origins, a historia Kuby Rozpruwacza:
Kuba Rozpruwacz (Jack The Ripper) to postać
znana większości z nas, ot choćby z nazwy. Tym, którzy nie wiedzą lub nie pamiętają
kim była ta tajemnicza osoba chciałbym opisać po krótce jej historię. Kuba Rozpruwacz
to seryjny morderca, który w XIX wieku (a dokładniej w 1888 roku) zasiał terror na
ulicach wschodniego Londynu, w dzielnicy Whitechapel zamieszkiwanej głownie przez
biedotę. Oficjalnie w wyjątkowo brutalny sposób zamordował pięć kobiet trudniących
się prostytucją, ale ile było ich naprawde do dzisiaj nie wie nikt. Morderstwa,
których dokonał nie były zwykłymi morderstwami. W tamtych czasach poruszyły one
ludność całego świata. Kuba Rozpruwacz z wprawą rzeźnika lub nawet chirurga
rozcinał, wypatroszał i rozczłonkowywał ciała swoich ofiar. Prasa wrzała, a ludzie
panikowali obserwując każdy kolejny ruch tajemniczego zbrodniarza. Niestety w pewnym
momencie słuch o nim zaginął. Do dzisiaj wszelkie zgromadzone poszlaki nie są w stanie
wskazać konkretnej osoby. Są podejrzani, lecz żaden z nich nie jest pewnikiem. Historia
Kuby Rozpruwacza stała się z czasem inspiracją do pisania opowiadań, kręcenia filmów
czy wreszcie tworzenia gier.
W tym momencie możemy skupić się bardziej na
Silent Hill: Origins. Jak możecie się domyślać gra w jakimś stopniu nawiązuje do
historii o Rozpruwaczu. Początkowo wydawało mi się, iż są to bardzo powierzchowne
nawiązania, sprytnie ukryte i sugestywne jedynie dla bardzo wtajemniczonych osób. Z
czasem doszedłem jednak do wniosku, iż historia pokazana w Origins w dużym stopniu
czerpie inspirację z tego co dzisiaj wiemy o Kubie Rozpruwaczu. Zacznijmy od początku.
Travis Grady spotyka podczas swojej wędrówki
potwora, który nazywany jest "Rzeźnikiem" (Butcher). Ów "Rzeźnik"
zachowuje się jak bezwzględny, seryjny morderca. Ma takie samo "modus
operandi" (sposób działania) jak omawiany wcześniej Rozpruwacz. Beztrosko pozbawia
życia swoje ofiary, rozcinając je od szyi w dół i tnąc na kawałki. Co ciekawe
wszystkie ofiary są płci żeńskiej. Jak wiadomo dramatyczna przeszłość Travisa
sprawiła, iż może on mieć pewne uprzedzenia do kobiet, ba może mieć nawet tendencje
do okaleczania kobiet. Butcher jest więc manifestacją jego mrocznego ja, które na
szczęście nie miało uzewnętrznienia w rzeczywistości. W przypadku Kuby Rozpruwacza
podejrzewano już w dawnych latach, że stoi za tym osoba nie do końca zrównoważona
psychicznie, skrzywdzona w przeszłosci przez kobietę (podejrzewano, że jego matką
była prostytutka lub miał niewłaściwe relacje z matką). W pewnym stopniu to samo
możemy powiedzieć o naszym głównym bohaterze. Krzywda ze strony matki, jakiej doznał
w przeszłości napewno wpłynęła na jego psychikę, która stworzyła obraz
zwyrodniałego mężczyzny, kata który z zimną krwią zabija i rozczłonkowuje ciała
kobiet. Mamy więc podobieństwo naszego głównego bohatera i jego mrocznego alter ego do
Kuby Rozpruwacza.
Sama nazwa "Rzeźnik" nie jest też w
tym przypadku bez znaczenia. Tak się składa, iż Kuba Rozpruwacz początkowo był
uważany przez prasę, policję i londyńską społeczność za rzeźnika. Świadczyła o
tym precyzja z jaką morderca dokonywał cięć na ciałach zamordowanych kobiet.
Całość potwierdzają ujęcia prezentujące
dokonane przez "Rzeźnika" zbrodnie (wszystkie oczywiście dotyczą kobiet).
Większość z nich to jakby rekonstrukcje dokonań Rozpruwacza. Jedno z pierwszych
zmasakrowanych ciał jakie napotykamy w grze zostało ułożone tuż pod wejściem do
"The Family Butcher". Można to przyrównać do sprawy Catherine Eddowes,
czwartej ofiary Kuby Rozpruwacza. Po pierwsze ciało Catheriny zostało znalezione wśród
budynków, po drugie leżało na chodniku tuż obok drzwi. Tutaj analogicznie ciało leży
na chodniku dokładnie pod drzwiami. Poza umiejscowieniem są również duże
podobieństwa w ułożeniu ciał oraz zadanych ranach. Zapiski "post mortem"
Catheriny mówią o tym, iż jej ciało ułożone było na plecach, nogi rozłożone w
charakterystyczny sposób, a tors rozcięty wzdłuż.
Podobieństwa widać na załączonych niżej fotografiach:
Oryginalny
schemat prezentujący ułożenie
zwłok Catherine Eddowes. |
Zmasakrowane
przez "Butcher'a" zwłoki pielęgniarki.
|
Kolejną ofiarę "Butcher'a"
znajdujemy w apartamencie Greenfield. Jej ciało leży bezwładnie na zakrwawionym
łóżku. Ta sytuacja przywodzi na myśl ostatnią ofiarę Rozpruwacza - Mary Jane Kelly.
Jej ciało zostało jako jedyne znalezione w pomieszczeniu (był to wynajmowany przez nią
pokój). Na tym podobieństwa się nie kończą. Według opisu "post mortem"
ofiara była naga, leżała ułożona na plecach, zaś na ścianie widać było wyraźne
ślady krwi. To samo zaobserwować można w pokoju apartamentów, który odwiedzamy.
Ciało ofiary leży bezwładnie na łóżku, a na jednej ze ścian widać sporych
rozmiarów plamy i smugi krwi. Travis komentuje, że potwór został rozszarpany. Ostatnie
morderstwo jakiego dokonał Kuba Rozpruwacz było zaś najbardziej brutalne, toteż ciało
Mary Jane Kelly było wyjątkowo zmasakrowane i jak twierdzą oficjalne dokumenty
"rozszarpane". Oto fragment "post mortem":
"...The breasts were cut off, the arms mutilated by several
jagged wounds and the face hacked beyond recognition of the features..."
"..The wall by the right side of the bed and in a line with the neck was marked by
blood which had struck it in a number of separate splashes."
(Źródło: Casebook:
Jack the Ripper)
Fotografia
przedstawiająca zwłoki Mary Jane Kelly. |
Ciało, które Travis
znajduje w apartamentach. Już tutaj widać,
iż nogi ofiary zostały rozłożone w charakterystyczny sposób. |
Kolejne makabryczne
ujęcie ciała z apartamentów Greenfield. Ciało zostało ułożone na skraju łóżka
(tak jak w przypadku Mary Jane Kelly). |
Widok jednej ze
ścian pokoju, w którym znajduje się ciało.
Na podłodze leży brzytwa - niestety autorzy nie posunęli się
aż tak daleko aby umieścić tam np. skalpel (kojarzony ze
zbrodniami Rozpruwacza). |
Powiązania z filmami i dziełami
literatury:
Kreacje przeciwników, z którymi przyjdzie
nam stoczyć walkę w Artaud Theater powstały na podstawie sztuki
autorstwa Williama Shakespeare'a pt. "The Tempest". Była to jedna z ostatnich
sztuk napisanych przez tego autora oraz ostatnia jaka została wystawiona w teatrze Artaud
w Silent Hill. Ariel (potwór-marionetka) to w sztuce postać Ariela, przywołanego przez
Prospero sługi. Caliban (ogromny, zdeformowany potwór) jest odzwierciedleniem postaci
Kalibana, mieszkańca wysypy i syna wiedźmy Sykoraks. Potwierdzają to oficjalne nazwy
potworów oraz notatki z produkcji w teatrze Artaud, w których znaleźć można taką oto
informację:"Ariel = duch powietrza. Lot? Projekcja? Marionetki?". Podczas
wędrówki po teatrze usłyszeć możemy również fragmenty sztuki wypowiadane przez
aktorów. Pierwszy z nich opisuje początkowe wydarzenia, drugi zaś jest przemową
Kalibana z Aktu 3, sceny 2. Według różnych źródeł scena ta ma na celu ukazać
Calibana jako człowieka, bo do tej pory był ukazywany jako potwór.
Tuż przy schodach w teatrze Artaud znaleźć można 3 plakaty reklamujące sztuki
Shakespeara. Pierwszy z nich to plakat do sztuki "The Tempest" (ostatniej
wystawianej w tym teatrze), drugi reklamuje sztukę "Julius Cesar", trzeci zaś
reklamuje najbardziej chyba znaną sztukę, czyli "Hamleta". Widniejąca na nim
trupia czaszka to motyw, który najczęściej pojawia się na plakatach reklamujących
Hamleta.
Silent Hill: Origins nawiązuje do filmowej produkcji
D.Lyncha pt. "Twin Peaks". Aby stoczyć w teatrze Artuard walkę z bossem
należy zmienić scenografie na taką, która wygląda jak jaskinia sowy. Jaskinia sowy
była bramą do białego/czarnego pomieszczenia w Twin Peaks. Pomieszczenie to jest
odpowiednikiem Nowhere z Silent Hill.
Kolejnym wartym odnotowania nawiązaniem do Twin Peaks jest
pokój nr. 302 w Riverside Motel, gdzie znajdujemy walizkę pełną butów. W filmie
policja znajduje podobną walizkę wypełnioną prawymi butami, należącą do Phillipa
Gerarda, podróznego sprzedawcy butów.
Scena, w której Travis zdejmuje górny panel kibla i
znajduje tam jeden z elementów zagadki z układaniem organów przywodzi na myśl film pt.
"Piła" (Saw), w którym jeden z bohaterów odnajduje w takim samym miejscu
piłę będącą ważnym elementem fabuły.
Silent Hill niejednokrotnie nawiązywało do ambitnych
filmów, o których nie było nigdy głośno. Takim filmem był niewątpliwie film Session
9, do którego nawiązania wyłapać można w trzeciej odsłonie serii. Teraz przyszła
kolej na Origins, tymbardziej że szpital psychiatryczny stanowi w tej części bardzo
ważną lokację. W Silent Hill: Origins nawiązania są bardziej subtelne, a wyłapać je
może jedynie osoba, która dobrze pamięta film. Pierwsze na co wypada zwrócić uwagę
to architektura i wygląd zewnętrzny szpitala Cedar Grove Sanitarium. Jego wygląd
(bardzo stare budownictwo), otaczający go od frontu park z podjazdem znajdującym się na
nierównym terenie idealnie pasują do szpitala, który był główną lokacją w filmie
Session 9. Oczywiście na tym nie kończą się podobieństwa. Widać wyraźnie, że
kształt obu budynków (Cedar Grove i szpitala z Sesji 9) jest wyjątkowo podobny. W
przypadku tak oryginalnego budynku jak ten z filmu nie ma mowy o zbiegu okoliczności. Oba
szpitale swoją rozpiętością tworzą coś na wzór kształtu nietoperza. Oba również
posiadają podział na dwa skrzydła. W jednym znajduje się oddział dla kobiet, w drugim
zaś dla mężczyzn. Nie jest to napewno przypadek. Dodatkowym nawiązaniem jest
prawdopodobnie rozmowa matki Travisa z psychiatrą. Brzmi niemal identycznie jak ta w
scenie z Session 9, gdzie jeden z bohaterów przesłuchuje taśmy pacjentów w archiwach
szpitala. Z ciekawostek dodać należy, iż szpital ukazany w filmie to w rzeczywistości
szpital Denver State Hospital, który od lat stoi zamknięty i stał się niemalże
legendą. Więcej na jego temat znaleźć można w Wikipedii:
http://en.wikipedia.org/wiki/Danvers_State_Hospital
Tak wygląda kształt
szpitala Cedar Grove Sanitarium
w Silent Hill: Origins.
|
Oto zdjęcie z lotu
ptaka, które przedstawia
nietypowy kształt szpitala Denver State Hospital.
|
|
Flauros, który pojawia się już w pierwszej części Silent Hill to nawiązanie do
książki Clive'a Barker'a pt. "The Hellbound Heart", lub bardziej znanej serii
filmów powstałej na podstawie książki pt. "Hellraiser". W filmie podobna
kostka jest starożytną układanką-zagadką, która po poprawnym ułożeniu otwiera
bramę do piekła, z którego przybywają Cenobici, demony prowadzone przez Pinheada
(postać, która jest katem katów - vide Pyramid Head lub Butcher), który zgodnie z
tekstem z filmu może "rozerwać twoją duszę na kawałki". Flauros to w Silent
Hill identycznie wyglądająca układanka-zagadka (identyczny kształt, podobny sposób
rozwiązania), która po prawidłowym ułożeniu pozwala nam stoczyć ostateczną walkę z
Alessą, a raczej z jej demoniczną odsłoną. Oto tekst pochodzący z gry, który opisuje
historię Flaurosa: |
"O urządzeniu wspomniano pierw w poezji Chang
Ch'iena, doradcy członków ówczesnej dynastii Han. W jednym ze swoich opowiadań, Chang
Ch'ien żartuje, że uwięził demona wewnątrz swojego "trzystronnego
pudełka".
Kiedy Chang Ch'ien zmarł podczas strasznego pożaru w pałacu cesarskim w 115 przed
naszą erą, urządzenie zaginęło. Potem chodziły plotki, że znajduje się w
posiadaniu luterańskiego mnicha M.G.Lewisa, który w 1796 mówił o jego kontroli i
wzmacnianiu umysłu. To Lewis powiązał je nie z demonem, ale z Bogiem, twierdząc, że
to bron pozostawiona przez aniołów do walki ze złem."
Lista nazw ulic z gry i identyczne nazwiska znanych osób:
Borden St. - Lizzie Borden - kobieta, która była gł.
podejrzaną w sprawie morderstwa matki i ojczyma,
Crichton St. - Michael Crichton, twórca "Jurassic Park",
King St. - Stephen King, twórca tak wielkich tytułów jak "Lśnienie",
Koontz St. - Dean Koontz, autor "Phantoms",
Simmons - Dan Simmons, "Song of Kali",
Wein St. - Len Wein - amerykański twórca komiksów - min. The House of Secrets,
Chamber of Darkness,
Wilson St. - F. Paul Wilson, autor "Nightworld".
Inne powiązania:
- Na początku gry kierując się w stronę
miasteczka natrafić można na billboard, na którym widnieje napis: "You are never alone with a Hemingway". Jest to reklama papierosów,
lecz i nawiązanie do E.Hemingwaya, światowej sławy nowelisty, twórcy tak znanych
dzieł jak "Stary człowiek i morze".
- W Cedar Grove Sanitarium znaleźć można plakaty z
napisem: "PTSD: Fact or Fiction". PTSD (posttraumatic stress disorder - zespół
stresu pourazowego) to zaburzenie psychiczne, którego objawy mogą występować u
głównego bohatera (być może stąd to nawiązanie?). Oto krótka charakterystyka
choroby:
"Zespół stresu pourazowego, zaburzenie stresowe
pourazowe, PTSD (ang. posttraumatic stress disorder) - rodzaj zaburzenia lękowego
będący efektem przeżycia traumatycznego wydarzenia.
Zaburzenie lękowe spowodowane przez stres o dużej sile, powodujący kryzys psychiczny,
przekraczający ludzkie przeżywanie (wojna, zgwałcenie, przebywanie w obozie
koncentracyjnym). Jest to opóźniona lub przedłużona reakcja. Początek zaburzenia
występuje po okresie latencji, który może trwać od kilku tygodni do kilku miesięcy.
Przebieg ma charakter zmienny, ale w większości przypadków można oczekiwać
ustąpienia objawów"
(Źródło: Wikipedia)
- Pokój nr. 213 w motelu to nawiązanie do historii
seryjnego mordercy Jeffa Dahmera. Zamordował on 17 osób, a ich zwłoki trzymał
zamknięte w pokoju numer 213. W grze pokój ten jest zamknięty, lecz zapalone światło
świadczy o tym, że nie jest to zwykłe zamknięte pomieszczenie.
- W jednym z pokoi motelu znaleźć można słynny obraz
Leonarda Da Vinci pt. "Vitruvian Man".
- Nazwa teatru Artaud pochodzi najprawdopodobniej od
nazwiska sławnego Antonina
Artauda, francuskiego aktora, dramaturga, reżysera i przede wszystkim teoretyka
teatru.
- Na bilecie do teatru Artaud widnieje napis: "Jaffrey
N.H.". Jest to nazwa istniejącego w rzeczywistości miasteczka Jaffrey w New
Hampshire (http://town.jaffrey.nh.us).
Poza tym okazuje się, że teatr "Artaud Theater" również istnieje w
rzeczywistości: http://www.artaud.org/theater/.
- "Here comes a candle to light you to bed.
Here comes the butcher to chop off your head" - Ten tekst pojawiający się na
rachunku z kasy to nic innego jak przerobiony fragment znanej angielskiej piosenki/poematu
dla dzieci. Na tej stronie Wikipedii: (Kliknij)
znaleźć można cały tekst w oryginalnej wersji oraz wzmiankę o tym, że zmieniona
pojawiła się w grze Silent Hill: Origins.
|