:: Menu ::  |Silent Hill|Silent Hill 2|Silent Hill 3|Silent Hill 4|SH: Origins|Silent Hill 5|SH: Shattered Memories|Inne|Underground|Autorzy|Download|Forum|Linki|
   > Historia
   > Postaci
   > Przeciwnicy
   > Notatki
   > Zakończenia
   > Screeny
   > Galeria
   > Recenzja
   > Opis
   > Soundtrack
   > Odkrycia
   > Powiązania
   > Teksty

































































































































































































































 

    Silent Hill Origins - Powiązania
   ---------------------------------------

SPOILER ALERT!

Uwaga, informacje zawarte w dalszej części tekstu powinny zostać odczytane dopiero po ukończeniu gry, ponieważ ukazują i wyjaśniają ważne elementy fabuły.

Silent Hill: Origins, a historia Kuby Rozpruwacza:

Kuba Rozpruwacz (Jack The Ripper) to postać znana większości z nas, ot choćby z nazwy. Tym, którzy nie wiedzą lub nie pamiętają kim była ta tajemnicza osoba chciałbym opisać po krótce jej historię. Kuba Rozpruwacz to seryjny morderca, który w XIX wieku (a dokładniej w 1888 roku) zasiał terror na ulicach wschodniego Londynu, w dzielnicy Whitechapel zamieszkiwanej głownie przez biedotę. Oficjalnie w wyjątkowo brutalny sposób zamordował pięć kobiet trudniących się prostytucją, ale ile było ich naprawde do dzisiaj nie wie nikt. Morderstwa, których dokonał nie były zwykłymi morderstwami. W tamtych czasach poruszyły one ludność całego świata. Kuba Rozpruwacz z wprawą rzeźnika lub nawet chirurga rozcinał, wypatroszał i rozczłonkowywał ciała swoich ofiar. Prasa wrzała, a ludzie panikowali obserwując każdy kolejny ruch tajemniczego zbrodniarza. Niestety w pewnym momencie słuch o nim zaginął. Do dzisiaj wszelkie zgromadzone poszlaki nie są w stanie wskazać konkretnej osoby. Są podejrzani, lecz żaden z nich nie jest pewnikiem. Historia Kuby Rozpruwacza stała się z czasem inspiracją do pisania opowiadań, kręcenia filmów czy wreszcie tworzenia gier.

W tym momencie możemy skupić się bardziej na Silent Hill: Origins. Jak możecie się domyślać gra w jakimś stopniu nawiązuje do historii o Rozpruwaczu. Początkowo wydawało mi się, iż są to bardzo powierzchowne nawiązania, sprytnie ukryte i sugestywne jedynie dla bardzo wtajemniczonych osób. Z czasem doszedłem jednak do wniosku, iż historia pokazana w Origins w dużym stopniu czerpie inspirację z tego co dzisiaj wiemy o Kubie Rozpruwaczu. Zacznijmy od początku.

Travis Grady spotyka podczas swojej wędrówki potwora, który nazywany jest "Rzeźnikiem" (Butcher). Ów "Rzeźnik" zachowuje się jak bezwzględny, seryjny morderca. Ma takie samo "modus operandi" (sposób działania) jak omawiany wcześniej Rozpruwacz. Beztrosko pozbawia życia swoje ofiary, rozcinając je od szyi w dół i tnąc na kawałki. Co ciekawe wszystkie ofiary są płci żeńskiej. Jak wiadomo dramatyczna przeszłość Travisa sprawiła, iż może on mieć pewne uprzedzenia do kobiet, ba może mieć nawet tendencje do okaleczania kobiet. Butcher jest więc manifestacją jego mrocznego ja, które na szczęście nie miało uzewnętrznienia w rzeczywistości. W przypadku Kuby Rozpruwacza podejrzewano już w dawnych latach, że stoi za tym osoba nie do końca zrównoważona psychicznie, skrzywdzona w przeszłosci przez kobietę (podejrzewano, że jego matką była prostytutka lub miał niewłaściwe relacje z matką). W pewnym stopniu to samo możemy powiedzieć o naszym głównym bohaterze. Krzywda ze strony matki, jakiej doznał w przeszłości napewno wpłynęła na jego psychikę, która stworzyła obraz zwyrodniałego mężczyzny, kata który z zimną krwią zabija i rozczłonkowuje ciała kobiet. Mamy więc podobieństwo naszego głównego bohatera i jego mrocznego alter ego do Kuby Rozpruwacza.

Sama nazwa "Rzeźnik" nie jest też w tym przypadku bez znaczenia. Tak się składa, iż Kuba Rozpruwacz początkowo był uważany przez prasę, policję i londyńską społeczność za rzeźnika. Świadczyła o tym precyzja z jaką morderca dokonywał cięć na ciałach zamordowanych kobiet.

Całość potwierdzają ujęcia prezentujące dokonane przez "Rzeźnika" zbrodnie (wszystkie oczywiście dotyczą kobiet). Większość z nich to jakby rekonstrukcje dokonań Rozpruwacza. Jedno z pierwszych zmasakrowanych ciał jakie napotykamy w grze zostało ułożone tuż pod wejściem do "The Family Butcher". Można to przyrównać do sprawy Catherine Eddowes, czwartej ofiary Kuby Rozpruwacza. Po pierwsze ciało Catheriny zostało znalezione wśród budynków, po drugie leżało na chodniku tuż obok drzwi. Tutaj analogicznie ciało leży na chodniku dokładnie pod drzwiami. Poza umiejscowieniem są również duże podobieństwa w ułożeniu ciał oraz zadanych ranach. Zapiski "post mortem" Catheriny mówią o tym, iż jej ciało ułożone było na plecach, nogi rozłożone w charakterystyczny sposób, a tors rozcięty wzdłuż.

Podobieństwa widać na załączonych niżej fotografiach:

   

Oryginalny schemat prezentujący ułożenie
zwłok Catherine Eddowes.

Zmasakrowane przez "Butcher'a" zwłoki pielęgniarki.

Kolejną ofiarę "Butcher'a" znajdujemy w apartamencie Greenfield. Jej ciało leży bezwładnie na zakrwawionym łóżku. Ta sytuacja przywodzi na myśl ostatnią ofiarę Rozpruwacza - Mary Jane Kelly. Jej ciało zostało jako jedyne znalezione w pomieszczeniu (był to wynajmowany przez nią pokój). Na tym podobieństwa się nie kończą. Według opisu "post mortem" ofiara była naga, leżała ułożona na plecach, zaś na ścianie widać było wyraźne ślady krwi. To samo zaobserwować można w pokoju apartamentów, który odwiedzamy. Ciało ofiary leży bezwładnie na łóżku, a na jednej ze ścian widać sporych rozmiarów plamy i smugi krwi. Travis komentuje, że potwór został rozszarpany. Ostatnie morderstwo jakiego dokonał Kuba Rozpruwacz było zaś najbardziej brutalne, toteż ciało Mary Jane Kelly było wyjątkowo zmasakrowane i jak twierdzą oficjalne dokumenty "rozszarpane". Oto fragment "post mortem":

"...The breasts were cut off, the arms mutilated by several jagged wounds and the face hacked beyond recognition of the features..."

"..The wall by the right side of the bed and in a line with the neck was marked by blood which had struck it in a number of separate splashes."


(Źródło: Casebook: Jack the Ripper)

   

Fotografia przedstawiająca zwłoki Mary Jane Kelly.

Ciało, które Travis znajduje  w apartamentach. Już tutaj widać,
iż nogi ofiary zostały rozłożone w charakterystyczny sposób.

   

Kolejne makabryczne ujęcie ciała z apartamentów Greenfield. Ciało zostało ułożone na skraju łóżka
(tak jak w przypadku Mary Jane Kelly).

Widok jednej ze ścian pokoju, w którym znajduje się ciało.
Na podłodze leży brzytwa - niestety autorzy nie posunęli się
aż tak daleko aby umieścić tam np. skalpel (kojarzony ze
zbrodniami Rozpruwacza).

Powiązania z filmami i dziełami literatury:

Kreacje przeciwników, z którymi przyjdzie nam stoczyć walkę w Artaud Theater powstały na podstawie sztuki autorstwa Williama Shakespeare'a pt. "The Tempest". Była to jedna z ostatnich sztuk napisanych przez tego autora oraz ostatnia jaka została wystawiona w teatrze Artaud w Silent Hill. Ariel (potwór-marionetka) to w sztuce postać Ariela, przywołanego przez Prospero sługi. Caliban (ogromny, zdeformowany potwór) jest odzwierciedleniem postaci Kalibana, mieszkańca wysypy i syna wiedźmy Sykoraks. Potwierdzają to oficjalne nazwy potworów oraz notatki z produkcji w teatrze Artaud, w których znaleźć można taką oto informację:"Ariel = duch powietrza. Lot? Projekcja? Marionetki?". Podczas wędrówki po teatrze usłyszeć możemy również fragmenty sztuki wypowiadane przez aktorów. Pierwszy z nich opisuje początkowe wydarzenia, drugi zaś jest przemową Kalibana z Aktu 3, sceny 2. Według różnych źródeł scena ta ma na celu ukazać Calibana jako człowieka, bo do tej pory był ukazywany jako potwór.

Tuż przy schodach w teatrze Artaud znaleźć można 3 plakaty reklamujące sztuki Shakespeara. Pierwszy z nich to plakat do sztuki "The Tempest" (ostatniej wystawianej w tym teatrze), drugi reklamuje sztukę "Julius Cesar", trzeci zaś reklamuje najbardziej chyba znaną sztukę, czyli "Hamleta". Widniejąca na nim trupia czaszka to motyw, który najczęściej pojawia się na plakatach reklamujących Hamleta.

Silent Hill: Origins nawiązuje do filmowej produkcji D.Lyncha pt. "Twin Peaks". Aby stoczyć w teatrze Artuard walkę z bossem należy zmienić scenografie na taką, która wygląda jak jaskinia sowy. Jaskinia sowy była bramą do białego/czarnego pomieszczenia w Twin Peaks. Pomieszczenie to jest odpowiednikiem Nowhere z Silent Hill.

Kolejnym wartym odnotowania nawiązaniem do Twin Peaks jest pokój nr. 302 w Riverside Motel, gdzie znajdujemy walizkę pełną butów. W filmie policja znajduje podobną walizkę wypełnioną prawymi butami, należącą do Phillipa Gerarda, podróznego sprzedawcy butów.

Scena, w której Travis zdejmuje górny panel kibla i znajduje tam jeden z elementów zagadki z układaniem organów przywodzi na myśl film pt. "Piła" (Saw), w którym jeden z bohaterów odnajduje w takim samym miejscu piłę będącą ważnym elementem fabuły.

Silent Hill niejednokrotnie nawiązywało do ambitnych filmów, o których nie było nigdy głośno. Takim filmem był niewątpliwie film Session 9, do którego nawiązania wyłapać można w trzeciej odsłonie serii. Teraz przyszła kolej na Origins, tymbardziej że szpital psychiatryczny stanowi w tej części bardzo ważną lokację. W Silent Hill: Origins nawiązania są bardziej subtelne, a wyłapać je może jedynie osoba, która dobrze pamięta film. Pierwsze na co wypada zwrócić uwagę to architektura i wygląd zewnętrzny szpitala Cedar Grove Sanitarium. Jego wygląd (bardzo stare budownictwo), otaczający go od frontu park z podjazdem znajdującym się na nierównym terenie idealnie pasują do szpitala, który był główną lokacją w filmie Session 9. Oczywiście na tym nie kończą się podobieństwa. Widać wyraźnie, że kształt obu budynków (Cedar Grove i szpitala z Sesji 9) jest wyjątkowo podobny. W przypadku tak oryginalnego budynku jak ten z filmu nie ma mowy o zbiegu okoliczności. Oba szpitale swoją rozpiętością tworzą coś na wzór kształtu nietoperza. Oba również posiadają podział na dwa skrzydła. W jednym znajduje się oddział dla kobiet, w drugim zaś dla mężczyzn. Nie jest to napewno przypadek. Dodatkowym nawiązaniem jest prawdopodobnie rozmowa matki Travisa z psychiatrą. Brzmi niemal identycznie jak ta w scenie z Session 9, gdzie jeden z bohaterów przesłuchuje taśmy pacjentów w archiwach szpitala. Z ciekawostek dodać należy, iż szpital ukazany w filmie to w rzeczywistości szpital Denver State Hospital, który od lat stoi zamknięty i stał się niemalże legendą. Więcej na jego temat znaleźć można w Wikipedii:

http://en.wikipedia.org/wiki/Danvers_State_Hospital

      

Tak wygląda kształt szpitala Cedar Grove Sanitarium
w Silent Hill: Origins.

Oto zdjęcie z lotu ptaka, które przedstawia
nietypowy kształt szpitala Denver State Hospital.



Flauros, który pojawia się już w pierwszej części Silent Hill to nawiązanie do książki Clive'a Barker'a pt. "The Hellbound Heart", lub bardziej znanej serii filmów powstałej na podstawie książki pt. "Hellraiser". W filmie podobna kostka jest starożytną układanką-zagadką, która po poprawnym ułożeniu otwiera bramę do piekła, z którego przybywają Cenobici, demony prowadzone przez Pinheada (postać, która jest katem katów - vide Pyramid Head lub Butcher), który zgodnie z tekstem z filmu może "rozerwać twoją duszę na kawałki". Flauros to w Silent Hill identycznie wyglądająca układanka-zagadka (identyczny kształt, podobny sposób rozwiązania), która po prawidłowym ułożeniu pozwala nam stoczyć ostateczną walkę z Alessą, a raczej z jej demoniczną odsłoną. Oto tekst pochodzący z gry, który opisuje historię Flaurosa:

"O urządzeniu wspomniano pierw w poezji Chang Ch'iena, doradcy członków ówczesnej dynastii Han. W jednym ze swoich opowiadań, Chang Ch'ien żartuje, że uwięził demona wewnątrz swojego "trzystronnego pudełka".

Kiedy Chang Ch'ien zmarł podczas strasznego pożaru w pałacu cesarskim w 115 przed naszą erą, urządzenie zaginęło. Potem chodziły plotki, że znajduje się w posiadaniu luterańskiego mnicha M.G.Lewisa, który w 1796 mówił o jego kontroli i wzmacnianiu umysłu. To Lewis powiązał je nie z demonem, ale z Bogiem, twierdząc, że to bron pozostawiona przez aniołów do walki ze złem."


Lista nazw ulic z gry i identyczne nazwiska znanych osób:

Borden St. - Lizzie Borden - kobieta, która była gł. podejrzaną w sprawie morderstwa matki i ojczyma,
Crichton St. - Michael Crichton, twórca "Jurassic Park",
King St. - Stephen King, twórca tak wielkich tytułów jak "Lśnienie",
Koontz St. - Dean Koontz, autor "Phantoms",
Simmons - Dan Simmons, "Song of Kali",
Wein St. - Len Wein - amerykański twórca komiksów - min. The House of Secrets, Chamber of Darkness,
Wilson St. - F. Paul Wilson, autor "Nightworld".

Inne powiązania:

- Na początku gry kierując się w stronę miasteczka natrafić można na billboard, na którym widnieje napis: "You are never alone with a Hemingway". Jest to reklama papierosów, lecz i nawiązanie do E.Hemingwaya, światowej sławy nowelisty, twórcy tak znanych dzieł jak "Stary człowiek i morze".

- W Cedar Grove Sanitarium znaleźć można plakaty z napisem: "PTSD: Fact or Fiction". PTSD (posttraumatic stress disorder - zespół stresu pourazowego) to zaburzenie psychiczne, którego objawy mogą występować u głównego bohatera (być może stąd to nawiązanie?). Oto krótka charakterystyka choroby:

"Zespół stresu pourazowego, zaburzenie stresowe pourazowe, PTSD (ang. posttraumatic stress disorder) - rodzaj zaburzenia lękowego będący efektem przeżycia traumatycznego wydarzenia.

Zaburzenie lękowe spowodowane przez stres o dużej sile, powodujący kryzys psychiczny, przekraczający ludzkie przeżywanie (wojna, zgwałcenie, przebywanie w obozie koncentracyjnym). Jest to opóźniona lub przedłużona reakcja. Początek zaburzenia występuje po okresie latencji, który może trwać od kilku tygodni do kilku miesięcy. Przebieg ma charakter zmienny, ale w większości przypadków można oczekiwać ustąpienia objawów"


(Źródło: Wikipedia)

- Pokój nr. 213 w motelu to nawiązanie do historii seryjnego mordercy Jeffa Dahmera. Zamordował on 17 osób, a ich zwłoki trzymał zamknięte w pokoju numer 213. W grze pokój ten jest zamknięty, lecz zapalone światło świadczy o tym, że nie jest to zwykłe zamknięte pomieszczenie.

- W jednym z pokoi motelu znaleźć można słynny obraz Leonarda Da Vinci pt. "Vitruvian Man".

- Nazwa teatru Artaud pochodzi najprawdopodobniej od nazwiska sławnego Antonina Artauda, francuskiego aktora, dramaturga, reżysera i przede wszystkim teoretyka teatru.

- Na bilecie do teatru Artaud widnieje napis: "Jaffrey N.H.". Jest to nazwa istniejącego w rzeczywistości miasteczka Jaffrey w New Hampshire (http://town.jaffrey.nh.us). Poza tym okazuje się, że teatr "Artaud Theater" również istnieje w rzeczywistości: http://www.artaud.org/theater/.

- "Here comes a candle to light you to bed. Here comes the butcher to chop off your head" - Ten tekst pojawiający się na rachunku z kasy to nic innego jak przerobiony fragment znanej angielskiej piosenki/poematu dla dzieci. Na tej stronie Wikipedii: (Kliknij) znaleźć można cały tekst w oryginalnej wersji oraz wzmiankę o tym, że zmieniona pojawiła się w grze Silent Hill: Origins.