Wysłany: 2007-11-17, 15:29 Silent Hill Official Guidebook Complete Edition
============================
Silent Hill Koshiki Guidebook Kanzenban
============================
1999 Konami Computer Entertainment Tokyo all rights reserved
Prawda O Tym Mieście
Pytania i odpowiedzi na temat sekretów fabuły
Mimo zagrania po parę razy w grę, pozostaje pare nierozwiązanych zagadek. Prawda o tym co zaszło w Silent Hill po za tym co widzimy w grze jest na wyciagnięcie ręki.
====
P: Jaki jest zarys miasta Silent Hill?
O: Na pierwszy rzut oka, to opuszczone wiejskie miasteczko, ale...
Silent Hill, to wiejska mieścina położona gdzieś w północno-wschodniej Ameryce. Głównie utrzymuje się z turystyki i w mniejszym stopniu rolnictwa. Liczba mieszkańców jest mniejsza niż 30,000, a głowny przemysł jest na skraju upadku. Niektórzy z konserwatywnych mieszkańców sprzeciwiło się rozwojowi i przemianie miasta na atrakcję turystyczną i pomimo, że Silent Hill wydaje się być nieszkodliwą "wiochą", sprowadziło to tu niespodziwaną "ciemność" w postaci handlu narkotykami. Podobno na znaczną skale stoi za tym kult religiny. Jest to także miejsce gdzie porywani są młodzi ludzie, pracownicy rozbudowujący miasto giną tajemniczo i kontynuowane są zakazane pogańskie tradycje.
P: Co sie stało z mieszkańcami którzy żyli w Silent Hill?
O: Nie wiadomo! Cokolwiek uznasz za przerażajace może być prawdą.
Gdy Harry się budzi, miasto jest już wyludnione. Co tak właściwie się stało nie wiemy do końca - jedyne co jest pewne to, że to nie jest zwykła sytuacja. Naturalne jest zastanawianie się co się stało z mieszkańcami Silent Hill i możemy się domyślać kilku rzeczy: wszyscy umarli albo wydarzenia w koszmarnym świecie nie odziaływują na rzeczywistość lub to był sen Harry'ego itp. Najprawdopodobniej jednak wydarzenia te mają miejsce w świecie koszmarów Alessy.
W Silent Hill koszmary stają się prawdziwe, więc chciałbym by gracze uznali za prawdę to co sami uzają za najbardziej przerażające.
P: Dlaczego miasta zostaje odcięte od resztą świata?
O: Nie wiadomo! Granica miedzy snem a rzeczywistością jest "niewyraźna".
Drogi prowadzące poza miasto są zniszczone, jakby przez potężne trzęsienie ziemi. Kto nie rozumie co się stało w miasteczku, nie znajdzie tez odpowiedzi na to pytanie. Jedno jest pewne, granica miedzy realnością a nierealnością nie jest jednoznaczna. Być może samo miasto przeniosło się do innego wymiaru lub wszystko dzieje się w kogoś śnie. Może prawdziwy świat czeka za zapadnietymi drogami?
P: Skąd wzieły się potwory?
O: Narodziły się z lęków i obsesji Alessy.
Tajemnicze potwory włóczące się po opuszczonym mieście to te same stwory co z koszmarów Alessy. Powiązane z jej wspomnieniami, materializują sie poprzez stres, presję, niepokój wewnętrzny itp. Np. ptero-podone potwory latające nad miastem miały swój początek w ilustracjach ulubionej książki Alessy, "Zagubiony świat". Gąsiennica i Ćma pochodzą od zbiorow owadow zdobiących jej pokój. Trywialne rzeczy, które wydają się dziecku dziwaczne oraz jej obiekty lęku stają się realne.
P: Dlaczego tak nagle zapada ciemność nad miastem?
O: Nawet w świecie koszmarów są cykle.
Noc (?) nastaje parę razy gdy Harry przemierza miasto. Podobnie często całe miasto przechodzi metamorfoze. Będę te stany nazywał "mglistą wersją" i "alternatywną wersją". Cykle w świecie koszmarów Alessy, który ogarnia miasto, wprowadzają zmiany. To tak samo jak każda osoba normalnie powtarza sen paradoksalny (REM) i sen powierzchniowy (NREM) w regularnych cyklach podczas gdy on lub ona śpi, gdy świat koszmarów wkracza w głębszy mrok (sen), co objawia się całkowitym pochłnięciem światła, a świat zmienia się nawet gorszy koszmar gdy cykl sie powtarza. Co do "mglistej wersji" i "alternatywnej wersji" w skrócie, prawdą jest, że żadne nie jest rzeczywistością. Notabene, powodem dlaczego "alternatywna wersja" przybiera taką złowrogą postać jest jej popażone ciało, nieskończące się koszmary Alessy są powykręcane i rozszerzane przez myśli złośliwego boga. Jej nienawiść i strach stają się pożywką do rozwoju dla tego złoworgiego bóstwa.
P: Jakie Dahlia miała intencje?
O: Zrealizować długo oczekiwane marzenie kultu religijnego do którego należała.
Dahlia Gillespie podpowiada Harry'emu kierunek jego działań. W finale gry, dowiadujemy się, że to ona wszystko zaplanowała i kierowała się konkretynymi motywami. Pomimo, że nie wspomniano o tym w grze, Dahlia pełni rolę medium spirytystycznego w tajnym kulcie utworzonym w Silent Hill. Unikalna doktryna tego kultu jest zakorzeniona w legendach o bogu ziemi i jest odzielona od innym doktryn religijnych istniejących w rzeczywistości. Prościej mówiąc, sprowadzić złego boga i uwolnić bezgraniczne zniszczenie - to długo oczekiwane marzenie organizacji religijnej do której Dahlia należała, by "wszystkie grzechy zostały odpuszczone," "wyzwolic ludzi od cierpienia," i "odzyskać prawdziwy raj." Metoda zapłodnienia ludzkiego łona przez wrogiego boga była podejmowana wiele razy, ale nie udawało się. Wśród tajemniczych zaginień w mieście, są też przypadki młodych dziewcząt, uprowadzonych przez kult w charakterze przyszłych zastępczych matek (chociaż większość z nich była poprostu młodymi ludzmi, znudzonymi wiejskim życiem wyjechali do miast)
P: Jaka była przyczyna pożaru, który wybuchł 7 lat temu?
O: Rytuał Dahlii dokonany na Alessie.
Początkowo Dahlia myślała, że Alessa pójdzie w jej ślady i zostanie medium spirytystycznym w kulcie, ale zrozumiała, że rytuał zakończył by się w końcu sukcesem, gdyby użyła jej jak zastępczej matki do sprowadzenia boga kultu. I tak, 7 lat temu, bog zstąpił , dzięki technice Dahlii "wykorzystując" Alessę w piwnicy jej własnego domu. Mimo, że kult miał specialne miejsca na rytuały, Dahlia była przekonana, że będzie zdolna przywołać groźne bóstwo, jeżeli Alessa będzie jego matką; dlatego, skoro nie było ważna konkretne miejsce, impulsywanie dokonała rytuału we własnej piwnicy. Rytuała wymagał sporej ilości ognia, co przerodziło się w końcu w pożar. Notabene, w grze jest inforamacja o "6 domach spalonych w dzielnicy handlowej," ale właściwe miejsce pożaru nie można zlokalizować na mapie. Widocznie nic z tych budunków nie zostało od tych 7 lat.
P: Czy Alessa zgineła 7 lat temu?
O: Nie, przeżyła.
W grze znajdujemy informację, że "znaleziono zwęglone ciało" Alessy. W aktach wpisano zgon, jednakże została ona potajemnie umieszczona w szpitalu Alchemilla i pielęgnowana przez 7 lat w piwnicy budynku. Kaufmann podłożył inne ciało; prawdopodobnie też zatroszczył się o "autopsję". Metoda jaką użyła Dahlia by sprowadzić boga kultu na Ziemię, przy pomocy Alessy jako jego matki, była blisko osiągnięcia sukcesu, ale tak się jednak niestało. Alessa pozwolila uciec cześci swej duszy, przez co mimo embrionu demona w jej ciele, rytuał nie doszedł do końca. Całe ciało Alessy pokrywały oparzenia o wiele gorsze od śmiertelnych, lecz żyła dalej, ponieważ to bóstwo chroniło swe matczyne ciało. Dodatkowo, Dahlia ciągle zsyłała na nią ból przez te 7 lat, poprzez zaklęcie, które miało zmusić brakującą częśc duszy do "odezwania się" do niej. Tą częścią była Cheryl. Jak tylko dusze znów się zjednoczą, rytuał będzie ukończony, a wrogie bóstwo obudzi się, więc Dahlia skazała Alessę na cierpienię, zmuszając ją do szukania pomocy od Cheryl. Notabene, zwłoki (?), które są całe owinięte w szaty można ujrzeć w miejsach, które prowadzą do "innego" świata. Te postacie noszą ceremonialne szaty kultu. Być może są wyrazem urazy Alessy wobec kultu?
P: Czy Cheryl wiedziała, że była częścią Alessy?
O: Była całkiem tego nieświadoma.
Mimo, że Cheryl była częścią Alessy, nie była tego świadoma. Prosiła Harry'ego o wyjazd do Silent Hill, bo odczuła cierpienie Alessy-- "Błagam, pomocy"-- dotarło do niej. Alessa trwała w cierpieniu przez 7 lat, gdyż nie chciała zniszczyć szczęścia jakim była obdażona jej druga połówka. Z czasem jednak zaklęcie Dalhii osiągneło taką moc, że Alessa nie mogła tego już wytrzymać. I tak, opierając się o wewnętrzne "Ktoś mnie wzywa...", Cheryl wraz Harry'm przyjeżdza do Silent Hill
P: Kiedy Cheryl i Alessa się scaliły?
O: W czasie początkowego etapu historii.
Mimo, że nie jest sprecyzowany moment, napewno miało to miejsce na poczatku historii. Zniknięcie Cheryl w alei na początku gry jest wynikiem wtargnięcia koszmarów Alessy w sen Harry'ego; ten postęp rzeczy nie jest specialnie związany z fuzją Cheryl z Alessą. Dodatkowo w grze występują obie formy dziewczynki - dziecięca jak i nastoletnia. Jedna repezentuje jej aktualny wiek, druga jest "widmem" sprzed 7 laty. Przez połaczenie z Cheryl , Alessa (w jej właściwym wieku) odrodziła się z dotkilwych poparzeń, złamała czar, którym Dahlia i kapłani kultu chcieli ją oslepić, i wykonała ruch. Po scaleniu, Alessa nabyła parapsychicznych mocy jak teleportacja-- mocy które zawsze posiadała. Gdyby żyła w normalnych warunkach, pewnie te moce nigdy by nie dałyby o sobie znać. Alessa z natury posiadała pewien zakres duchowej intuicji i w tym czasie jej "szósty zmysł" był wystarczająco potężny by mogła mieć wizje, ale były to raczej przeciucia niż nadnaturalne moce. Jej matka Dahlia parała sie magią itp., ale to nie znaczy że miała specialne moce. A może dzięki spoczywajacemu demonowi w jej ciele i scaleniu z Cheryl zyskała nadnaturalnie moce?
P: Czym jest Znak Samaela?
O: Nie ma on głebszego znaczenia.
Dahlia używa zwrotu "Znak Samaela" w czasie rozmowy z Harry'm. Jest to wybieg mający na celu przekonać go, że w mieście dzieją sie starszne rzeczy i musi je zatrzymać za wszelką cenę; to taki nonsens podpadajacy pod grę słów.
Dahlia chciała uzyć Harry'ego do złapania Alessy, więc użyła niezrozumiałych określeń jako "wymówki".
P: Czym jest Pieczęć Metatrona?
O: To takie zaklęcie anihilacji.
To co tworzyła Alessa było właśnie Pieczęcią Metatrona. Jego nazwa pochodzi od anioła wyzwolenia z pism Kabalistycznych. Spętana przez magię kultu i żyjąca w wiecznym koszmarze agonii, Alessa pragneła już własnej śmierci. Jako że nie mogła już umrzeć w normalny sposób z uwagi na wpływ mocy bóstwa, Alessa zaplanowała swoja "anihilację" dzięki mocy Pieczęci Metatrona wraz z koszmarnym światem. Wtedy Cheryl i Alessa scaliły się, zyskała siłę by uciec z zaklęcia kultu; w tym samym czasie, proces sprowadzenia boga kultu się zakończył, a sam demon zaczął dojrzewać. Teraz, Alessa zajeła się walką, wyścigiem miedzy rozwojem wrogiego boga a ukończeniem pieczęci. Jeżeli pieczęć zostałaby ukończona, Harry, Cybil, Dahlia i inni zoastali by unicestwieni razem z Alessą. Jednakże, jako, że nie wiadomo czy właściwie Pieczęć Metatrona miała taką moc, istnieje możliwość, iż używanie wiedzy którą nabyła kiedy była mała, uwolniła ją od efektów mocy demona poprzez autosugestię i usiłowała uświadomić sobie swoją śmierć. Ponieważ Dahlia była co najmniej świadoma faktu, że Alessa sama może się uśmiercić, przygotowała się na najgorszy scenariusz i po wściągneła kroki by o tego nie dopuścić. To tego był jej potrzebny Harry.
Alessa tworzyła Pieczęć Metatrona w szkole, szpitalu, sklepie z antykami, latarni i parku rozrywki. Narysowanie linii łączących te miejsca utworzy ogromny Znak Samaela nad miastem. Pieczęcie mogły też być tworzone w innych miejscach.
P: Kto zbudowała "inny kościół" i w jakim celu?
O: Dahlia - w oparciu o doktrynę kultu.
"Inny (lub drugi) kościół" jest reprodukcją tego z domu Dahlii, przy którym codziennie się modliła. W skrócie, Harry został wciągnięty, gdyż antykwariat jest miejscem bliskim "alternatywnej stronie". Powodem dlaczego pojawia się pod koniec gry jest to, że Alessa miała w pamięci to jak była zmuszana do modlitwy przy ołtarzu w jej domu gdy była mała.
P: Co łączyło Dahlię i Kaufmann'a?
O: Magia i narkotyki.
Dahlię i Kaufmann łączył handel Białą Klaudią, używany do produkcji narkotyku PTV. W grze, biały proszek w sejfie w sklepie to właśnie PTV. Kult używał Białej Klaudii, surowego materiału do produkcji narkotyku, podczas swoich rytuałów już od niepamiętnych czasów. W skrócie, mimo faktu, że kult religijny do którego Dahlia należała jest tajnym stowarzyszeniem, stworzyli własna strukturę i organizację, dzięki czemu mogli produkować narkotyki poza "czujnym" okiem policji. Biała Klaudia, która jest przerabiana na niezwykle silny narkotyk PTV, jest wynoszony także poza kult i rozprowadzany przez Kaufmann'a głównie turystom. W zamian, Kaufmman fałszuje raporty z sekcji i rozprowadza nielegalnie środki farmaceutyczne. Do tego, od czasu pożaru 7 lat temu, moc demona i kwestia pielęgnowania poparzonej Alessy stały się kartą przetargową. Pożadaniem Kaufmann'a, co ilustrowało zakres jego zainteresowań, były zyski z narkotyków. Kaufmann jest realistą, który nie wierzy w rzeczy takie jak zaklęcia i czarna magia, ale przyjął odpowiedzialność za opieką nad Alessą by kontynować handel Biała Klaudią. Jednakże, będąc świadkiem śmierci burmistrza oraz oficera wydziału narkotykowego, oba spowodowane mocą uzyskaną z embrionalnego złego boga, wydaje się, że uznał, że zyska przewagę jeśli on także użyje magii. Notabene, "tajemnicze śmierci grupy robotników" o który wspomniała Lisa w czasie rozmowy z Harry'm, wydaje się miejską legendą, lecz nie jest pewne czy coś takiego wydarzyło się naprawdę czy nie.
P: Kim jest właściciel sklepu, Norman Young?
O: Byłym wspólnikiem Kaufmann'a.
Norman Young był kiedyś zamieszany w handel narkotykami wraz z Kaufmann'em, ale umył od tego ręce z uwagi na duże ryzyko. Nie miał nic wspólnego z kultem, wydaje się także że słyszał plotki o ostatnich niepokojących "interesach" Kaufmann'a. Z faktów takich jak to, że przywoził jedzenia do motelu, można się domyśleć, że mógł być kimś w rodzaju chłopca na posyłki Kaufmann'a. W każdym razie, Norman Young nie jest kimś szczególnie związanym z wydarzeniami w Silent Hill.
P: Co może zrobić Flauros?
O: Posiada on potężne magiczne właściwości.
Mówi się, że Flauros zawiera w sobie potężne magiczne właściwości, został on wykopany ze starożytnych ruin. Dahia przechowywała Flauros'a w tajemnicy, jako jej własną atutową kartę. Nie wiadaomo czy spodziewała się bieżącej sytuacji...
Jeśli chodzi o pochodzienie nazwy Flauros, jest to 1 z 72 duchów Salomona i imię kogoś kto posiadł zdolności jako "przeciwnik".
P: Czym jest aglaophotis?
O: Ostatnim ratunkiem przed wrogim bogiem!?
Kult religijny do którego należy Dahlia, jak wcześniej wspomniałem, posiada oryginalną strukturę, całkiem odmienną od doktryn religijnych które istnieją naprawdę, jednakże niektóre koncepty i pojęcia zostały zaczerpnięte z terminologii innych religii z powodu wygody. To z racji wyrazu "nowej religii", która narodziła się uporządkowaniem doktryny kultu poprzez studiowanie teologii i demonologii. Aglaophotis to pojęcie z Kabały które oznacza "amulet". Dahlia i inni używali go na czymś co powstrzymywało wrogie bóstwo (które nazywają Bogiem). Uważają oni, iż korzenie demonów, jak sa nazywane w konwencjonalnych religiach, nie są zbyt daleko od tych ich boga w którego wierzą.
Kaufmann, będąc świadomy jego istnienia z plotek w kulcie, potajemnie nabył aglaophotis, podzielił go i schował na czarną godzinę, na wszelki wypadek (gdyby ktoś się o tym dowiedział). Tak jak przypuszczał, aglaophotis, który był w szpitalu został zniszczony podłodze, ale pod koniec gry Kuafmann używa innego aglaophotis, który schował w motocyklu (który w sumie nie zadziałał). Aglaophotis iest niezwykle rzadki, Kaufmann musiał przejść niezwykle długą drogę by go zdobyć. Fakty te wskazują, że Kaufmann niechętnie współpracował i nie ufał Dahlii i innym.
Uwagi tłumacza
Odpowiedź na pytane o pochodzenie potworów wydaje się być ściśle wiązana z notatką o "manifestacji urojeń" znalezioną w grze, która mówi, że "negatywne emocje jak strach, niepokój czy stres mogą przekształcić się w zewnętrzną energię wraz z fizycznymi efektami" i "koszmary je wyzwalają". Wyraz "fuan", który znaczy "lęk" czy "niepokój" pojawia się w tym akapicie książki jak i w notatce.
Słowo "jashin" (wrogi (zły) bóg) pojawia się już w Pyt. i Odp. o "dlaczego tak nagle zapada zmrok" i jest często powtarzane na następnych stronach. Oboje, tłumacz oryginalnego Silent Hill jak i Jeremy Blaustein, który przetłumaczył Silent Hill 2, 3 i 4 zdecydowali wybrać słowo "Bóg", które jest typowo zarezerwowane dla boga w którego wierzą Chrześcijanie i Ushinawareta Kioku, która jak myślę wymaga od nas patrzenia poprzez oczy kultu, także używa słowa "kami" (Bóg) zamiast "jashin". Początkowo chciałem tłumaczyć "koushinjutsu" (gdzie shin = Bóg) jako "technika ściągnięcia Boga na Ziemię", ale trudno to było pogodzić z faktem, że bóg jest zły, wrogi - tak więc decydowałem po prostu zmienić "Bóg" na "bóg kultu".
Ci co grali w angielską wersję Silent Hill pewnie nie pamiętają notatki o "6 spalonych domach w dzielnicy handlowej"-- tłumacz pominął, gdzie wystąpił pożar i napisał "w mieście wybuchł pożar, 6 domów zniszczonych".
Odpowiadając na pytanie "czym jest Znak Samael'a?" - "nie ma głębszego znaczenia" nie jest zbyt gramatyczne, ale nie chciałem napisał "nie ma on znaczenia", co mogło być zrozumiane jako, że Znak istnieje sam dla siebie (co oczywiście nie jest trafne-- jest to właściwie Pieczęć Metatrona). Powinno to raczej brzmieć "prawda jest taka, że nie ma ona głębszego znaczenia (nazwa nadana Znaku).
Co do "kaihou no tenshi" (anioł wyzwolenia) i akapicie o znaczeniu Pieczęci Metatrona, wydaje się, że chodzi tu o fakt, że Metatron ma zdolności jak magik i potrafi np. łamać magiczne zaklęcia. W pewnej legendzie, Metatron był jedynym aniołem wystarczająco potężnym, by przełamać czar rzucony przez dwóch złych czarnoksiężników, którzy chciali dostać się do nieba. Wg mojego korektora, odnosi sie to do "kaihou" w Japonii.
W zależności od tłumaczenia słowa "motomoto" (co może oznaczać "oryginalnie", "z natury" czy "od początku"), drugie zdanie w akapicie o "innym kościele" można też przeczytać jako "... antykwariat jest miejscem z natury bliskim "alternatywnej stronie" (inny świat)" lub "...antykwariat zawsze był miejscem bliskim "alternatywnej stronie".
W japońskim słowem na wytłumacznie aglaophotis jest "mayoke", co może oznaczać talizman, urok lub amulet. "Ma" znaczy "demon" lub "zły duch" a "yoke" znaczy "schronienie przed" lub "ochrona przed", więc słowo oznacza "ochronę przed złymi duchami".
Warto wspomnieć o kolejnej różnicy między angielską i japonską wersją tekstu, która obejmuje wzmiankę Dahlii o "Talizmanie Metatrona". To zdanie przetłumaczono "Talizman Metatrona jest w użyciu", kiedy "tworzona jest Pieczęć Metatrona" jest w oryginalnym tekście. "Inshou", który oznacza "znaczek" lub "pieczęć" jest użyte w obu frazach "Talizman Metatrona" i "Znak Samaela"-- jedno jest "Metatron no inshou" a drugie "Samael no inshou".
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum