|
|
Forum Silent Hill Page
|
|
Cafe 5to2 - Silent Hill FAQ (Plot Guide)
Karolpiotr - 2008-03-01, 22:12 Temat postu: Silent Hill FAQ (Plot Guide) Ok, sprawa wygląda tak:
Swojego czasu wziąłem się za porządne tłumaczenie skryptu z gry i wszystkich materiałów dostarczonych przez twórców. Część tego co zrobiłem leży na stronie SHTV, większa część u mnie na dysku, a część nigdy nie została zrobiona. Standardowo mogę się tu tłumaczyć lenistwem, brakiem czasu etc., ale też powiedzmy sobie, że gra nie jest warta świeczki. Tłumaczenie tego jest dość żmudne i czasochłonne, a ludzie raczej średnio na tym skorzystają. Praktycznie wszystkie odpowiedzi na pytania postawione przez gry z serii Silent Hill znajdują się w samym scenariuszu bądź dodatkowych materiałach. Tyle że założenie, iż wystarczy to przetłumaczyć i udostępnić, by raz na zawsze wyjaśnić choćby najbardziej podstawowe kwestie typu: dlaczego Samael to nie jest ostatni boss, albo o co chodzi w zakończeniu Rebirth, jest błędne. Ludziom nie chce się przedzierać przez te wszystkie teksty, żeby to skumać i ja to doskonale rozumiem. Różne rzeczy były też wyjaśniane na wszelakich polskich forach o Silent Hill (sam już nie wiem, ile ich było i ile z nich zniknęło w odmętach internetu), ale nierzadko w sposób dość powikłany, do tego te wyjaśnienia były porozrzucane po różnych tematach, nierzadko poprzetykane postami niezbyt związanymi z tematem - no, ogólnie szukanie odpowiedzi w ten sposób również jest niezbyt wygodne. Stąd też jeśli jeszcze dziś pojawiają się na 'polskiej scenie' jakieś pytania, to bardzo często odpowiedzi na nie były już udzielane przeze mnie czy inne osoby, noszące dziś zaszczytny status weterana XD Jednak nie widzę niczego szczególnie złego w stawianiu takich pytań dziś, bo rozumiem, że wiele osób, całkiem zainteresowanych fabułą tej serii, może nie mieć siły na przedzieranie się przez gąszcz tekstu, a wiele rzeczy zostało i tak bezpowrotnie straconych. Stąd też moim zamiarem na chwilę obecną jest stworzenie faq, gdzie znajdą się zwięzłe odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania (z naciskiem na 'zwięzłe odpowiedzi', a nie wyjaśnienia, chociaż tego też nie zamierzam skąpić, o ile tylko czas pozwoli . I w tym momencie zwracam się do Was z prośbą o... zadawanie pytań. Reguły:
- proszę o pytania dotyczące fabuły, czyli np. dlaczego ciała Waltera nie było w grobie, a nie gameplayu ("jak najszybciej rozwalić piątego bossa");
- zasadniczo nie ma głupich pytań, choć mogę pominąć niektóre, jeśli wydadzą mi się nieistotne czy niezrozumiałe;
- pod uwagę biorę oczywiście wszystkie części łącznie z 0rigins, w które co prawda jeszcze nie grałem, ale już niedługo wychodzi na PS2. Ewentualnie 0rigins może zostać odłożone na później, jeśli okaże się cięższe do przegryzienia niż myślałem.
- o pytania proszę najlepiej w formie pm. Jeśli chodzi o ten temat, to ja bym go przykleił na jakiś miesiąc i zamknął, ewentualnie zostawił otwarty, jeśli ktoś miałby jakieś pytania/uwagi/ponaglenia odnośnie samego faq, a nie pytania dotyczące scenariusza.
Termin upływania zgłoszeń: nie wiem:), ale tak za najdalej miesiąc chciałbym już wziąć się za to pełną parą i wiedzieć, ile mam do zrobienia, żeby zorientować się, ile czasu mi na to zejdzie i móc podać termin zakończenia prac.
W przypadku nikłego zainteresowania odpuszczę sobie ten 'projekt', ale to chyba oczywiste.
Karolpiotr - 2008-05-04, 14:37
Ok, w związku z tym, że wyjeżdżam z internetu na jakiś czas, wrzucam pierwszą partię. Druga i ostatnia pojawi się pod koniec czerwca, chyba że do tego czasu spłyną jeszcze jakieś pytania. Poniższe materiały można kopiować, formatować itp., byle podając autora, choćby dlatego, że nie wszystkie wyjaśnienia są oficjalne
-Czy odwołania do symbolikii mitologii celtyckiej (choćby pierścień oruoborosa) i egipskiej (n.p. ankh) oraz do kabały (pieczęci archaniołów na drzwiach), szczególnie widoczne w Nowhere, to tylko smaczek czy mają konkretne powiązanie z fabułą?
Pięć magicznych symboli można traktować jako odwołanie do różnych elementów doktryny The Order i do wydarzeń z gry:
Disc of Ouroboros - oznacza przekonanie, że Bóg jest nieśmeirtelny i może zostać przywrócony nieskończoną ilość razy (to samo wyraża też rola Valtiela w Silent Hill 3).
Ankh - symbol życia w kulturze Starożytnego Egiptu. Na niektórych przedstawieniach graficznych widać obrazy bogów przekazające ten symbol ("życie") znajdującym się niżej istotom.
Amulet of Solomon - symbolizuje między innymi siedem dni, podczas których Bóg stworzył świat.
Dagger of Melchior - sztylet nazwany imieniem jednego z mędrców, którzy powitali nowonarodzonego Mesjasza w Betlejem.
Crest of Mercury - kaduceusz należący do Hermesa, greckiego boga-posłańca. Valtiel, którego działanie również było konieczne do narodzenia Boga przez Alessę, pełni taką samą rolę w doktrynie The Order.
Duchy olimpijskie, zgodnie z tym, co mówią twórcy, to zaklęcia, przy pomocy których Alessa próbowała chronić się przed wpływem Dahlii (co, jak widzimy w wydarzeniach z parku rozrywki, nie udało się).
-Czym jest i jaka jest rola "dziwnego znaku" pojawiającego się w różnych miejscach w grze (oczywiście chodzi o "seal of metatron")?
Tłumaczenie fragmentu Silent Hill Koshiki Guidebook Kanzenban z SHTV:
Cytat: | Jest to coś na kształt zaklęcia zagłady.
Symbol, który Alessa rozmieszczała na terenie koszmarnego miasteczka, to w rzeczywistości Pieczęć Metatrona. Nazwa tego znaku pochodzi od imienia anioła oswobodzenia wg. Kabały. Więziona przez zaklęcie rzucone przez sektę i przeżywająca niekończący się koszmar w agonii Alessa pragnęła swojej śmierci. Ponieważ nie mogła umrzeć w normalny sposób, Alessa zamierzała "zgładzić" siebie przy użyciu mocy Pieczęci Metatrona oraz koszmarnego świata. W momencie zjednoczenia z Cheryl, Alessa odzyskała moc pozwalającą jej wyzwolić się spod wpływu uroku nałożonego przez kult; jednocześnie technika sprowadzenia na świat ich Boga odniosła wreszcie powodzenie i złowieszcza istota wznowiła proces dojrzewania. Właśnie wtedy Alessa zaangażowała się w walkę, wyścig pomiędzy dojrzewaniem złowieszczej istoty a ukończeniem pieczęci. Jeśli pieczęć zostałaby ukończona, Harry, Cybil, Dahlia i reszta zostaliby zgładzeni razem z Alessą. Niemniej jednak, jako że nie jest pewne, czy Pieczęć Metatrona posiadała taką moc, istnieje również możliwość, że Alessa, korzystając z wiedzy uzyskanej w dzieciństwie, uwolniła się spod wpływu złowrogiego Boga poprzez autosugestię i próbowała zrealizować scenariusz własnej śmierci. Ponieważ Dahlia zdawała sobie sprawę co najmniej z tego, że Alessa pragnie zakończyć swoje życie, przygotowała się na najgorszy scenariusz i podjęła odpowiednie kroki, aby temu zapobiec. W tym właśnie celu wykorzystała Harry'ego. Alessa utworzyła Pieczęć Metatrona w szkole, szpitalu, antykwariacie, latarni oraz parku rozrywki. Po narysowaniu linii łączących te znaki, ich rozmieszczenie utworzy ogromną Pieczęć Metatrona na mapie miasteczka. Pieczęć mogła również zostać umieszczona w innych miejscach.
|
Gry nie uściślają, jakie dokładnie działanie ma ten magiczny symbol. Japoński skrypt mówi jedynie, że Pieczęć Metatrona posiada ogromną moc i może zostać użyta do różnych celów, jednak jej wykorzystanie jest bardzo trudne i kładzie ogromny ciężar na rzucającym czar. Wydarzenia z Silent Hill 3 mogą sugerować, że Pieczęć tak naprawdę nie posiada żadnej mocy, ale też mogą oznaczać, że Heather nie wiedziała, jak należy wywołać moc tego symbolu.
Valtiel nosi symbol Metatrona na swoim ramieniu, co jest najczęściej interpretowane tak, że Valtiel jest odpowiednikiem Meatrona, "anioła najbliższego Bogu" (angielskie "agent of God" wydaje się dość dobrze oddawać naturę Valtiela). Alternatywna interpretacja mówi z kolei o tym, że w wyniku wydarzeń z pierwszej części gry pieczęć straciła swoją moc i stała się częścia [otherside], o czym ma też świadczyć jej obecność na ciele Valtiela, który w trzeciej części gry wydaje się nadzorować [otherside].
Oprócz tego na Pieczęć Metatrona można natknąć się w hotelu Lakeview w Silent Hill 2. Najczęściej tłumaczy się obecność pieczęci właśnie tym, że "mogła również zostać umieszczona w innych miejscach".
-Czym jest i jaka jest rola Flaurosa?
0rigins mówi na ten temat:
Cytat: | Origin unknown. The device is first mentioned in the poetry of Chang Ch'ien, an advisor to members of the early Han Dynasty. In one of his tracts, Chang Ch'ien jokes he strapped a demon inside his "three sided box."
When Chang Ch'ien died in a terrible fire at the imperial palace in 115 BC, the device appeared lost.
It was later rumored to be in possession of Lutheran monk M.G. Lewis, who in 1796 spoke of its ability to control and amplify thought. It was Lewis who linked it not to a demon, but to God Himself, claiming it was a weapon left by angels as a force of good.
|
Z kolei wspomniane już Silent Hill Koshiki Guidebook Kanzenban zawiera następujące informacje o Flaurosie:
Cytat: | Posiada on kolosalną moc magiczną.
Mówi się, że potężne możliwości magiczne spoczywają we Flaurosie, który został wydobyty ze starożytnych ruin. Dahlia w tajemnicy przygotowała Flaurosa jako jej osobistego asa w rękawie. Nie jest jasne, czy przewidywała, że taka sytuacja będzie miała miejsce... Jeśli chodzi o etymologię nazwy "Flauros", jest to jeden z 72 duchów wg. Salomona oraz imię tego, kto posiada władze jako "przeciwnik".
|
Fabuła Silent Hill 0rigins koncentruje się wokół tego artefaktu, stąd też poniższy fragment tekstu zawiera duże spoilery z 0rigins.
Już na początku gry dowiadujemy się, że Flauros został użyty przez Dahlię w celu 'zablokowania' mocy Alessy po tym, gdy została uratowana przez Travisa z płonącego domu. Następnie Flauros został podzielony na pięć części i przekazany Kaufmannowi, aby ukrył je w bezpiecznych miejscach. Jedną część (bądź dwie, to nie jest dla mnie jasne póki co) Kaufmann ukrył w szpitalu. Jako że Kaufmann miał na głowie inne niecierpiące zwłoki sprawy, przede wszystkim zajęcie się poparzoną Alessą, ukrycie jej i sfingowanie jej zgonu, postanowił posłużyć się Lisą, aby ta pozostawiła części Flaurosa w różnych punktach w mieście - stąd obecność Lisy w sanitarium czy teatrze. Jednak Travis Grady, wysłany w podróż przez tajemniczy świat po drugiej stronie lustra, odnajduje wszystkie części Flaurosa i składa ten artefakt na powrót, co spotyka się z dezaprobatą ze strony Dahlii. Mimo to Dahlia jest przekonana, że jest już za późno dla Alessy, ponieważ Bóg jest gotowy do narodzin. Na miejscu rytuału, w sekretnym pomieszczeniu za ścianą prowadzonego przez Dahlię sklepu z antykami, z flashbacku dowiadujemy się nieco więcej o Flaurosie:
Cytat: | Alessa: Momma? Momma? What is it?
Dahlia: Don't touch!
Alessa: Ow. It's hot!
Dahlia: Leave it be. It is a cage for a demon. Contained, his power will
focus yours. Release him, and we will all burn in the fires of
Hell. |
Travis traci przytomność poddany działaniu gazu usypiającego. Budzi się w 'śnie Alessy' i staje do walki z uwolnionym demonem Flaurosem. Travisowi udaje się pokonać demona i zakląć go ponownie wewnątrz piramidalnego przedmiotu, co umożliwia Alessie wykorzystanie mocy drzemiącej w tym artefakcie, aby stworzyć Cheryl i odwlec w czasie narodziny Boga.
Podczas wydarzeń z Silent Hill 1 Dahlia jest już znacznie sprytniejsza, nauczona doświadczeniem, do czego może prowadzić interwencja osób trzecich, nad którymi nie ma kontroli. Wykorzystuje Harry'ego Masona, aby ten użył Flaurosa do ponownego zablokowania mocy Alessy, ponieważ sama nie jest w stanie zbliżyć się do Alessy, która włada pełnią swojej mocy po połączeniu się z brakującą połową duszy.
-Czyj płacz słyszymy w toalecie szkolnej? Czemu płacz dziwczynki słyszymy w męskiej toalecie?
Jeśli przyjąć, że to ma jakieś głębsze znaczenie fabularne, to jest to najpewniej płacz Alessy. Symbolizuje to, w jaki sposób była prześladowana przez szkolnych rówieśników, będąc zamykaną w męskiej ubikacji przez chłopców (no co, nie mówcie, że nigdy tak nie robiliście w podstawówce? XD).
Jeśli są jakieś niejasności/wątpliwości co do powyższych odpowiedzi, temat jest otwarty na komentarze.
Karolpiotr - 2008-08-24, 00:14
- skąd wiemy o Mark of metathron i dlaczego Alessa próbuje go wypełnić? Skąd wiemy. że Lisa jest jego substytutem w szpitalu.
Odpowiedź na pierwszą część pytania została już udzielona. Jeśli chodzi o drugą, to, jak również można przeczytać wyżej, w Silent Hill Koshiki Guidebook Kanzenban zostało potwierdzone, że pieczęć znajduje się także w szpitalu. Mimo to nie widać jej nigdzie na terenie tej lokacji. Kiedy Harry trafia do szpitala i dość szybko zostaje przeniesiony do [otherside], włącza się scenka pokazująca Alessę w Green Lion Antique Shop, gdzie pozostawiła kolejną pieczęć. Alessa wiedziała, że Dahlia wyśle Harry'ego w następnej kolejności do szpitala, oraz była świadoma, że od momentu jego spotkania z Dahlią nie powinna już ufać Harry'emu, stąd użyła podstępu i umieściła tam swoje wspomnienie o Lisie w roli pieczęci. Kiedy Alessa traci kontrolę nmad [otherside] i, co za tym idzie, nad pieczęciami traci również wpływ nad Lisą, co kończy się tak, jak widać w grze. Lisa nie może wcześniej opuścić szpitalnego pokoju, robi to dopiero wtedy, gdy pieczęć zostaje zdjęta. W Silent Hill 3 to właśnie symbol Metatrona na ścianie szpitala Brookhaven przywołuje jedyne wspomnienia Heather, jakie miała o Lisie - jest to wystarczająco wymowne.
- po co własciwie Alessa stworzyła the Otherworld, czy w jakiś sposób go kontroluje?
Dwa pojęcia, które są powiązane z otherworld, przy różnych okazjach wymieniane przez twórców:
- sen, koszmar. Można powiedzieć, że Otherworld jest snem Alessy.
Silent Hill Guidebook napisał/a: | ?: Czemu w miasteczku nagle zapada mrok?
...Nawet w świecie koszmarów obowiązuje pewien cykl.
W ciągu podróży Harry'ego przez miasto kilka razy zapada noc (?). Na tej samej zasadzie wielokrotnie dochodzi do gruntownej zmiany wyglądu miasteczka i znajdujących się na jego terenie budowli. Aby zachować przejrzystość, w tej książce będziemy posługiwać się terminami "właściwej strony" oraz "odwrotnej strony". Te zmiany zachodzą, ponieważ w świecie koszmarów Alessy, który pochłonął miasteczko, istnieje pewien cykl. W ten sam sposób, w jaki osoba w normalnych warunkach powtarza sen typu REM oraz sen typu nie-REM w regularnych cyklach podczas snu, kiedy świat koszmarów zbliża się ku głębszej ciemności (głębszemu śnieniu), ma miejsce zjawisko, w wyniku którego światło znika niemal całkowicie, a świat przechodzi w jeszcze głębszy koszmar jednocześnie z kolejną zmianą cyklu. Jeśli chodzi o "właściwą stronę" i "odwrotną stronę", to nie jest tak, że jedna z nich jest snem, a druga rzeczywistością; faktycznie to żadna z nich nie jest prawdziwa. Nawiasem mówiąc, powodem, dla którego "odwrotna strona" przybiera tak złowrogi wygląd, jest fakt, że przy jej dotkliwie poparzonym ciele, niekończące się koszmary Alessy zostały jeszcze bardziej skrzywione i wzmocnione przez myśli o złowrogim bogu. Jej nienawiść oraz przerażenie stały się pożywką, na której żerowała złowroga istota. |
Wg różnych teorii psychologicznych, za marzenia senne w dużej mierze odpowiedzialna jest nieświadoma sfera psychiki. A tu:
Cytat: | Dahlia: Wszystko zgodnie z planem. Bezpieczne w matczynym łonie.
???: Ale jeszcze się nie dokonało... Połowa duszy została utracona. Z tego powodu nasienie spoczywa bezczynnie. Więc to, co zostało w tej... skorupie... tkwi głeboko w podświadomości. |
Alessa zabezpieczyła to, co chciała wydobyć Dahlia (w skrócie - Boga, pierwastek Boga, płód Boga, jakkolwie sobie to nazwiecie) w nieświadomości, korzystając z różnego rodzaju zaklęć ochronnych (patrz: Olympic Spirits) - bądź też po prostu z własnej mocy parapsychicznej. Kolejne siedem lat czekała, cierpiąc niewyobrażalny ból fizyczny i koszmary senne, na dzień, kiedy będzie mogła wprowadzić w życie swój plan skończenia ze sobą i z Bogiem.
- druga sprawa to otherworld jako sposób na ochronę przed zakusami (lol) Dahlii. W grze jest dane do zrozumienia, że Alessa izoluje się w swoim świecie od pozostałych osób występujących w grze (z wyjątkiem Harry'ego i Lisy, co jest wyjaśnione w tym poscie), aby nikt nie przeszkodził jej w pozbyciu się Boga raz na zawsze. Wiemy, że Dahlia musi wykorzystać Harry'ego, aby powstrzymać Alessę. Jeśli chodzi o kontrolę nad otherworld, to Alessa z całą pewnością w dużym stopniu jest w stanie kontrolować koszmarny świat - wie o wszystkim, co się dzieje, zawsze jest o krok przed Harrym.
- czym są sygnały od Cheryl(telefon, ekrany w Centrum handlowym)
Powodowane są przez Cheryl, która wprawdzie nie jest już odrębnym bytem, ale wciąż stanowi część Alessy. O ile telefon w szkole mógł teoretycznie być wywołany przez Alessę, o tyle scena na telebimie już raczej nie - Alessa nie miała powodu, by motywować Harry'ego do pościgu za Cheryl, gdyż groziłoby to pokrzyżowaniem jej planów. Dahlia miałaby powód, ale raczej nie miałaby możliwości.
- Silent Hill oferuje 3 światy - pierwszy jasny ze śniegiem, drugi w mroku, trzeci w mroku z kratami - miałem teorie, że to oznaka jakby spalania się, płonięcia miasta( wtedy w trzecim stadium kraty symbolizują szkielet czegoś co zostaje gdy płomień coś niszczy) niestety nie rozumiem ich następywania po sobie, czym one są?
W Silent Hill są dwie rzeczywistości (trzy, jeśli liczyć "autentyczną" rzeczywistość, ale ona z całą pewnością nie pojawia się we właściwej grze). Jeśli chodzi o pozostałą część pytania - patrz poprzednie odpowiedzi.
- o co chodzi z rzucaniem harry'ego z jednego wymiaru w drugi? czy to jakas oznaka destabilizowania się świata?
Świat destabilizuje się po wydarzeniach z lunaparku, kiedy Alessa traci kontrolę, co skutkuje powstaniem Nowhere. Natomiast fakt, że Harry przenosi się między mglistym a mrocznym wymiarem prawdopodobnie oznacza coś na kształt "wędrówki dusz". Łopatologicznie:
- Harry miał wypadek. Leży nieprzytomny w rozbitym samochodzie.
- Jego dusza opuszcza ciało. W istocie, dusza Alessy również w tym momencie przebywa poza poparzonym ciałem, nad którym pieczę sprawuje Dahlia.
- Harry biegnie za Cheryl. Ta dosłownie wbiega w koszmarny świat. Obydwie połówki duszy łączą się. Plask. Cheryl znika. Harry poznaje uroki koszmarnego świata.
- Harry budzi się w Cafe5to2. Nie wiemy, gdzie znalazła go Cybil. Wciąż jest możliwe, że tak naprawdę leży nieprzytomny we wraku swojego samochodu.
Hint: zakończenie Bad.
- mowa była o oficjalnym zakończeniu, które nim jest? i czy na pewno wiemy to od KONAMI?
Tak, w Lost Memories jest dość wyraźnie zasugerowane, że 'oficjalnym' zakończeniem pierwszej części gry jest Good, w którym Harry opuszcza miasteczko wraz z nowonarodzonym dzieckiem, a Cybil ginie na karuzeli w parku rozrywki. Teoretycznie zakończenie Good+, w którym Cybil żyje i ucieka razem z Harrym, nie stoi w sprzeczności z wydarzeniami przedstawionymi potem w Silent Hill 3, ale brak jakichkolwiek informacji o Cybil w licznych źródłach pojawiających się w tej grze (dzienniki Harry'ego, badania prowadzone przez Vincenta odnośnie wydarzeń sprzed siedemnastu laty etc.) jest wymowny, zwłaszcza że Good+ sugeruje, że drogi Cybil i Harry'ego nie rozeszły się po wydarzeniach z pierwszej części gry. Oprócz tego fakt, że Harry posiadał jakąś ilość Aglaophotis może wskazywać na to, że nie użył jej, by uratować Cybil. Wprawdzie zabranie Aglaophotis z rozbitej fiolki w szpitalu nie jest konieczne od osiągnięcia zakończenia Good, ale śmiało można założyć, że Harry to zrobił i przekonując się na własne oczy, że czerwona substancja jest 'ostatnią deską ratunku', gdyby koszmar miał się powtórzyć, powierzył ją Heather. Wątpliwe, by Harry mógł wejść w posiadanie Aglaophotis w inny sposób, jako że nawet dla Kaufmanna, który przecież był lekarzem i do tego miał szerokie powiązania z organizacjami okultystycznymi, zdobycie Aglaophtois było trudne.
- to pytanie raczej do Sh0 - w Sh1 była mowa o tym, że Alessę znaleziono w piwnicy. W origins Travis rauje ją, ale z innego pomieszczenia. Co z tym fantem zrobić?
W Silent Hill 0rigins rzeczywiście Travis znajduje poparzoną Alessę na pierwszym piętrze (a wg amerykańskiej temrinologii - na drugim). Znaleziony później raport z miejsca wypadku mówi:
Cytat: | Looks like the fire started on the first floor and spread to the rest of
the house. Circumstances are suspicious.
(Someone has ruled through this text and added a new paragraph.)
Seems there was an accident in the basement. An old boiler caused a fire that spread to the rest of the building. The cause would appear
to be accidental.
(The report continues, unaltered.)
Despite fire fighter's best efforts, it spread to the surrounding
houses. Alessa Gillespie was declared dead at the scene by Dr.
Kauffman. Her body was identified by her mother. Death Certificate
and coroner's report will be forthcoming. |
Wydawałoby się więc, że informacja o awarii bojlera i o tym, że pożar wybuchł w piwnicy, jest nieprawdziwa i została dodana przez kogoś (prawdopodobnie Kaufmanna, albo też na jego polecenie), aby uwiarygodnić raport i oddalić jakiekolwiek podejrzenia. Tyle że zarówno Lost Memories, jak i sama gra Silent Hill 1 wyraźnie mówią, że rytuał został odprawiony w piwnicy domu Dahlii i co oczywiste, tam właśnie Alessa powinna zostać znaleziona. Mamy więc doczynienia z retconem, najpewniej z uwagi na gameplay (twórcy pomyśleli sobie, że ten fragment będzie lepszy, jeśli Travis będzie musiał wejść na drugie piętro i uratować stamtąd Alessę?).
Dlaczego bohaterowie poszczególnych odsłon nie napotykają ludzi, mieszkańców? W jakich wymiarach, rzeczywistościach, rozgrywają się? Dlaczego np. James spotyka żywych ludzi w miejscach, które nie istnieją?
W każdej z gier sytuacja jest inna. Wyjaśnianie, czym jest 'alternatywny świat' zykle sprowadza się do wysyania mocy z grzeszników i tego typu mało produktywnych rozkmin, które są tworzone z ponaciąganych informacji z gry. Informacje, które daje nam gra:
- Silent Hill 1: wyjaśnione w poprzednich postach.
- Silent Hill 2: świat obserwujemy oczami Jamesa Sunderlanda, którego koszmary przeplatają się z koszmarami Eddiego oraz Angeli. Cała ta trójka spotyka się na pewnym etapie gry w "otchłani" (the abyss), miejscu totalnie zaprzeczającym jakimkolwiek regułom zdrowego rozsądku - ponieważ każde z nich ostatecznie zmuszone jest "spojrzeć w otchłań". Te trzy spojrzenia przeplatają się w trakcie gry. Indywidualnie:
- James widzi Silent Hill mniej więcej takie, jak przed trzema laty, tyle że wzbogacone o wspomnienia Mary oraz elementy rzeczywistości innych osób. Silent Hill Jamesa jest tak naprawdę bogatym zbiorem mniej lub bardziej dosłownych wskazówek dotyczących zbrodni, jakiej się dopuścił oraz jego uczuć z tym związanych (tony przykładów, zwróćcie choćby uwagę na to, jak wygląda wiekszość martwych ciał w tej grze);
- Angela widzi Silent Hill jako koszmarną wersję swojego domu;
- Eddie widzi rzeczy, które przypominają mu o tym, jak bardzo był prześladowany i wzbudzają jeszcze większą agresję (patrz: tusze mięsa w hali, gdzie Eddie ginie z ręki Jamesa).
Jeśli chodzi o Laurę - wiemy, że jej postać nie kryje nic na tyle ciężkiego, aby doświadczać jakichkolwiek koszmarnych wizji. Jej obraz Silent Hill oparty jest o opowieści Mary oraz zdjęcia, które pokazywała Laurze (patrz: rozmowa z Jamesem w restauracji hotelu). Stąd też Laura widzi Silent Hill takim, jakie zapamiętała to miasteczko Mary - dlatego, podobnie jak początkowo James, nie widzi spalonego hotelu.
Silent Hill 3: rzeczywistość Heather jest zniekształcana przez 'pozostałości' Alessy i jej autodestrukcyjną tendecję, jak też przez płód Boga, który żywi się negatywnymi emocjami i dojrzewa do przyjścia na świat. Stąd potwory, które atakują Heather, chcąć spełnić największe marzenie Alessy i przynieść jej oczekiwaną śmierć (patrz: Memory of Alessa; jakkolwiek wiemy, że śmierć Heather nie przyniesie oczekiwanego efektu, ponieważ zostanie przywrócona do życia przez Valtiela, aby kontynuować cykl narodzin) i stąd zniekształcenia, które powodują, że Heather widzi ludzi jako potwory (zabójca Harry'ego, pielęgniarka w izolatce, Leonard, członkowie sekty w kościele) i zabija ich, przybliżając się tym samym do narodzenia Boga.
Silent Hill 4: dwie rzeczywistości: pokój, wyraźnie graniczący z realnym światem, oraz sny indywidualnych osób, do których Henry przenosi się za pomocą dziur w mieszkaniu, które są dokładnie tym - snem. Wiemy, że Cynthia jest prawdopodobnie świadoma tego, że śni, kiedy spotyka Hnery'ego. Wiemy, że Richard widział dziurę, przez którą przedostał się do snu. Eileen nie widzi dziury, którą Henry wraca do pokoju. Eileen znajduje się w stanie śpiączki po ataku Waltera, więc: nie może się obudzić, więc: nie może opuścić snu.
Karolpiotr - 2008-08-24, 00:55
Parę słów na początek: już od pierwszej części wśród fanów serii karierę robi nazwa "Samael", najczęściej przypisywana latającemu potworowi, z którym walczymy na końcu pierwszej części gry, który jednocześnie ma być spiritus movens większości wydarzeń w serii. Dlaczego takie rozumowanie nie jest poprawne, jest wałkowane od niepamiętnych czasów na internetach, także w skrócie: imię "Samael" użyte przez Dahlię w stosunku do pieczęci Metatrona nie ma zasadniczo większego znaczenia. Wg mitologii stworzonej przez twórców gry, "Samael" jest przeciwieństwem Metatrona - anioła, posłańca Boga. To wynika z treści czterech gier oraz Lost Memories.
W takim razie, jak wygląda mitologia The Order?
Cytat: | MYTH - 1 ORIGIN
In the beginning, people had nothing.
Their bodies ached, and their hearts held nothing but hatred.
They fought endlessly, but death never came.
They despaired, stuck in the eternal quagmire.
MYTH - 2 BIRTH
A man offered a serpent to the sun and prayed for salvation.
A woman offered a reed to the sun and asked for joy.
Feeling pity for the sadness that had over run the earth,
God was born from these two people.
MYTH - 3 SALVATION
God made time and divided it into day and night.
God outlined the road to salvation and gave people joy.
And God took endless time away from the people. |
Cytat: | MYTH - 4 CREATION
God created beings to lead people in obedience to Her.
The red God, Xuchilbara, the yellow God, Lobsel Vith,
many Gods and angels.
Finally God set out to create Paradise, were people
would be happy just by being there. |
Na obrazie widzimy:
"God" - naczelne bóstwo, znane również jako Xuchilpaba/The Crimson One (patrz: The Book of Crimson Ceremony, Silent Hill 2). Czczony przez wszystkie odłamy The Order.
"The red God, Xuchilbara" - czerwony bóg, obecny po lewej stronie Boga na obrazie.
"The yellow God, Lobsel Vith" - obecny po prawej stronie Boga na obrazie.
"many Gods and angels" - Valtiel, sylwetka przypominająca anioła obecna po prawej stronie obrazu.
Istnieją przynajmniej dwie przekonujące teorie dotyczące tych wszystkich istot, wzajemnych relacji pomiędzy nimi oraz tego, jak mają się do rytuałów napędzających fabułę gier, ale żeby zachować zwięzłość tego tematu (i zaoszczędzić mi zgryzoty związanej z przepisywaniem i zbieraniem tego wszystkiego do kupy), skupię się tylko na tym, co istotne:
God stoi najwyżej w hierarchii czczonych istot, mimo że poszczególnym sektom mogą patronować inne bóstwa (dla sekty Valtiela będzie to oczywiście Valtiel, dla sekty Dahlii prawdopodobnie Lobsel Vith, a dla sekty, której wychowankiem był Walter - Xuchilbara).
Valtiel jest aniołem, posłańcem Boga.
Valtiel =/= God.
Valtiel jest odpowiednikiem Metatrona z wierzeń judeochrześcijańskich
Samael jest odpowiednikiem Metatrona na zasadzie, że jest "jakby drugą stroną monety"
Stąd nazwa 'Samael', zgodnie z hierarchią bytów, powinna odpowiadać nazwie Metatron i tak właśnie jest w grze. Dahlia mówi o symbolu Metatrona jako o 'znaku Samaela'. Natomiast God bywa określany przez przeciwników The Order, bądź też przez rywalizujące sekty w stosunku do istoty czczonej przez inny odłam, jako "Devil" (patrz: Silent Hill 4).
Jakkolwiek Silent Hill 0rigins twierdzi:
Cytat: | ...it is believed a being of tremendous mental energy may become a vessel capable of giving birth to Samael, the God worshipped by this cult.
Samael's arrival will bring forth Paradise on Earth. |
...co nie bardzo ma sens w świetle tego, co napisałem powyżej. Ale znów jeden z dokumentów w Silent Hill 3 mówi:
Cytat: | There is no religion that has remained unchanged from the
moment it was founded.
This one is no exception. When the religion fell into the
hands of immigrants, it was deeply influenced by their own
original Christian beliefs. For example, the traditional
representations of these primal Gods may be given the names
and descriptions of christians angels. Thus shared characteristics
begin to appear.
(There is also one rare example of the chief deity, 'Creator of
Paradise' or 'Lord of Serpents and Reeds', being dubbed with a
demon's name. Of course, this was not done by believers but by
their opponents.) |
Kluczowe słowo: demon. W japońskim, oryginalnym skrypcie zapisane to było po prostu jako "diabeł", czyli tłumaczenie brzmiałoby "being dubbed with the name 'Devil'", i takie tłumaczenie zresztą pasuje do tego, co znamy bezpośrednio z gier. Niemniej jednak, angielski skrypt można traktować w tym wypadku rtónież jako kanoniczny i choć w świetle tego, co powiedziane, fakt nazywania Boga Samaelem przez wrogów sekty wydaje się nieco naciągany, Silent Hill 0rigins czyni to elementem kanonu.
Wg mnie to zwyczajny retcon bądź nawet wpadka twórców 0rigins, ale kanon jest kanonem, o ile kogoś to obchodzi.
Sinedd - 2015-09-25, 16:29
Każdy ma swoje piekło. Każdym bądź razie, ja wiem, co ja bym miał w SH. I też za fajne by nie było...
///
Żelazko: Nie ma pisania w tym temacie dla nikogo. To jest FAQ. Zamykam temat.
|
|
|